Suomen teillä jyristelee jo 27 jättirekkaa – ohittajien syytä olla tarkkana
HCT-rekan perässä on merkintä "Pitkä kuljetus", mutta kuljettajan mukaan tiukkoja tilanteita on tullut keltaisen viivan ohittajille.
Päiväkotilapset ja alakoululaiset kävivät huhtikuun lopulla tutustumassa Porissa 34-metriseen hakerekkaan, joka kuljettaa UPM:n Seikun sahalta haketta Rauman paperitehtaalle. Kuljetusliikkeen Kati Huhtala kertoi lapsille muun muassa kännykän käytön aiheuttamista vaaroista liikenteessä.Suomen maanteillä liikennöi 27 poikkeuksellisen suurta ajoneuvoyhdistelmää, joille Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt poikkeusluvan kokeiluajaksi. Viimeisin näistä teiden jättiläisistä lähti liikenteeseen huhtikuun viimeisellä viikolla, kun kuljetusliike Wickströmin HCT (High Capacity Transport) -auto aloitti kuljetukset UPM:n Ristiinan, Lappeenrannan ja Kouvolan tehtaiden välillä.
Muille tiellä liikkujille jättirekat eivät juurikaan aiheuta päänvaivaa, mutta ohituksissa iso koko on syytä huomioida.
”Ihan muutama on ollut, jotka ovat lähteneet viime tingassa ohi. Keltaisen viivan ohittajilla tulee kiire”, kertoo parin kuukauden ajan jättirekalla ajanut kuljettaja Markku Mäntysaari.
Hän ajaa Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n HCT-rekkaa, joka kuljettaa haketta UPM:n porilaiselta Seikun sahalta Rauman paperitehtaalle.
Kovin montaa ohituspaikkaa ei Porin ja Rauman välillä ylipäänsä ole. Rekan perässä on merkintä erityispitkästä kuljetuksesta, jotta tavallista pitempi ohitusmatka ei tulisi kenellekään yllätyksenä.
Mäntysaaren mukaan jättirekan ratissa on oltava valppaana.
”Kuljettajan täytyy olla tarkempi kuin normaalilla täysperävaunuyhdistelmällä. Tilanteita on ennakoitava ja risteykset on otettava tarkasti”, Mäntysaari sanoo.
Mäntysaaren kuskaamassa yhdistelmässä saa olla painoa 100 tonnia, kun normaali autokuljetus saa painaa 76 tonnia. Pituutta sillä on kunnioitettavat 34 metriä, kun tavanomainen ajoneuvoyhdistelmä on 25,25 metrin pituinen.
”Tästä on saatu todella hyvät kokemukset”, kehuu kuljetusliikkeen varatoimitusjohtaja Kati Huhtala.
”Keli on tänä keväänä ollut välillä todella hankala. Esimerkiksi liikenneympyröistä on puuttunut senttejä lumen vuoksi, mutta silti olemme pystyneet ongelmitta ajamaan muun liikenteen mukana.”
Huhtalan autot käyvät Seikun sahalla parikymmentä kertaa päivässä. Pitkä hakerekka hoitaa näistä ajoista yli puolet.
Kokeellisesti käytössä olevilla jättirekoilla kuljetetaan Suomessa muun muassa raakapuuta, päivittäistavaraa ja merikontteja.
UPM:llä ensimmäinen iso auto aloitti liikenteessä syksyllä 2014. Kotka–Kuusankoski–Savonlinna–Lappeenranta–Ristiina–Kuusankoski-reittiä ajavasta Orpe Kuljetuksen autosta on ehditty kerätä jo runsaasti tietoa.
”HCT-rekoilla on kuljetuksia tehostava vaikutus. Saman puumäärän kuljettamiseen tavanomaisilla autoilla olisi tarvittu yli 700 kuormaa enemmän”, kertoo kehitysasiantuntija Janne Kukkura UPM:stä.
Lapissa on vuodesta 2015 lähtien liikennöinyt 104-tonninen jättirekka, joka kuljettaa Metsähallituksen puita Ivalosta Rovaniemelle terminaaliin.
Toistaiseksi jättirekat liikennöivät Suomessa poikkeusluvilla, kokeiluna ja määräaikaisesti. Tutkimuksen teko on ehtona sille, että tietylle autolle myönnetään liikennöintilupa.
Kukkura uskoo, että isoja rekkoja olisi tulossa liikenteeseen paljonkin, jos yhteiskunnalta heltiää niille vakituinen lupa päätieverkon käyttöön.
”Esimerkiksi metsäteollisuuden tuotekuljetuksissa satamiin ne voisivat olla merkittäviä. Se ei silti tarkoita sitä, ettei muitakin kuljetusmuotoja kuten juna- ja vesikuljetuksia tarvittaisi.”
Raakapuun kuljettamisessa on ongelmana se, että reittien alkupäässä metsien siimeksessä alemmat tiet eivät kestä valtavia painoja.
Toimitusjohtaja Kalevi Huhtala arvioi isojen autojen parantavan rekkakuljetusten kilpailukykyä. ”Ehdottomasti nämä voivat yleistyä jatkossa. HCT-rekat sopivat etenkin teollisuuden massakuljetuksiin.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
