
Tekstari herätti puukauppaan
Puunostaja Harvestia lähestyy tekstiviestillä metsänomistajia vaikka kyläkunnittain.
Raijamaija Kauppinen (vas.) ja Tuomas Luukkonen (oik.) tekivät puukaupan, kun hakkuukohde oli ensin tutkittu yhdessä Harvestian hankintaesimiehen Aarne Tiaisen (kesk.) kanssa. Kuva: Pentti Vänskä
Tekstiviestejä ei ole koettu häiritseviksi, kertoo Harvestian markkinointi- ja viestintäpäällikkö Liisa Viikari. Kuva: Pentti VänskäPuunhankintayhtiö Harvestia aloitti pilottihankkeena viime kesänä eri metsänomistajaryhmille suunnattujen tekstiviestien lähetykset.
Harvestian markkinointi- ja viestintäpäällikkö Liisa Viikari kertoo, että metsänomistajia voidaan lähestyä tekstiviestillä puukaupan merkeissä vaikka kyläkunnittain.
”Näin voimme keskittää korjuuta ja optimoida metsäkoneiden siirtelyä, kun samalta kylältä saadaan monta kauppaa.”
Tekstiviestillä onnistutaan Viikarin mukaan tavoittamaan myös sellaisia metsänomistajia, jotka eivät käy perinteisissä metsäilloissa tai metsänäytöksissä tai joita ei kirjekampanja innosta.
Ensimmäisiä Harvestian tekstiviestin saaneita metsänomistajia on pieksämäkeläinen Raijamaija Kauppinen.
”Viestissä kysyttiin puukaupan tarvetta ja lupaa tulla käymään. Vastasin ’kyllä’, ja siitä se lähti etenemään”, Kauppinen kertoo.
”Minulle tällainen tapa aloittaa puukaupan teko on luonnollista. Olen sitä ikäpolvea, joka on tottunut kaikessa tekstareihin ja sähköposteihin.”
Kauppinen ja hänen puolisonsa Tuomas Luukkonen tekivät puukaupan, kun hakkuukohde oli ensin tutkittu yhdessä Harvestian hankintaesimiehen Aarne Tiaisen kanssa.
Kauppinen uskoo, että hän voi joskus tulevaisuudessa tehdä kaupan suoraan sähköisesti verkossa tapaamatta puunostajaa kasvokkain.
”Suoraan netin kautta kauppa kyllä edellyttäisi sitä, että ostajapuolen ihmiset olisivat ennakkoon tuttuja”, hän pohtii.
Liisa Viikari kehuu tekstiviestikampanjan nopeutta.
”Kirjekampanjan suunnitteluun ja postitukseen menee vähintään kaksi viikkoa. Tekstiviestit saadaan parhaimmillaan tunnissa liikkeelle ja ne pystytään myös kohdentamaan tarvittaessa pienelle joukolle.”
Palaute tekstiviesteistä on ollut Viikarin mukaan myönteistä. Niitä ei ole koettu häiritseviksi.
Lainsäädäntöön hän toivoo muutoksia. Suomessa saa soittaa markkinointitarkoituksessa asiakkaalle, mutta ei lähettää tekstiviestiä tai sähköpostia ilman aiheeseen liittyvää asiakassuhdetta tai asiakkaan erillistä suostumusta.
”Luulen, että tämä on rajoittanut ja rajoittaa edelleen uusien palvelujen tarjonnan kehittymistä”, Viikari sanoo.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
