Rautatiekuljetukset loppuivat vuosi sitten
Mahogany on sijaintinsa puolesta poikkeus viilu- ja vaneritehtaiden joukossa. Useimmat tehtaat toimivat Itä-Suomessa, missä sopivia tukkimetsiköitä riittää.
Myös Mahoganyn puunhankinta suuntautuu itään, paikoin jopa maan itärajalle asti.
Kaikki tehtaalla käytettävä puu ostetaan kotimaasta.
”Kuljetuskustannukset ovat meille merkittävä asia. Vielä viime vuonna ostimme puuta puuta Pohjois-Karjalasta”, kertoo hankintapäällikkö Martti Virkkunen.
Mahoganyn puunhankinta vaikeutui merkittävästi, kun VR muutti hinnoittelupolitiikkaansa.
”Nyt olemme autokuljetusten varassa, sillä VR kieltäytyi tuomasta muutaman vaunun kuormia. VR:n kuljetuspolitiikka harmittaa – varsinkin kun rautatie tulee tehtaan pihaan saakka.”
Mahoganyn käyttämästä raaka-aineesta 90 prosenttia on koivua. Loppu on mäntyä ja haapaa.
Viilukoivun kasvattaminen on metsänomistajalle kannattavaa. ”Vanerikoivuun nähden viilukoivun hinta on vähintään kaksinkertainen”, Virkkunen kertoo.
Viilukoivua saadaan hakkuista kuitenkin vain pieniä määriä kerrallaan ja monesti sattumalta.
Virkkusen mukaan viilukoivua syntyy normaalin metsänhoidon sivutuotteena, kunhan metsä muistetaan harventaa riittävän usein ja kasvupaikkavaatimukset osuvat kohdilleen. Esimerkiksi kosteilla alueilla ruskokärpänen vioittaa koivuja turhan helposti.
Tehtaan puunhankinta hoituu yhteistyössä UPM Metsän kanssa. Myös muilta yhtiöiltä ostetaan puuta tarpeen mukaan.
Mahoganyn hankintaorganisaatioon kuuluu neljä työntekijää. Puuta tehtaalle tarvitaan noin 10 000 kuutiometriä vuodessa.
HELI VIRTANEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
