Keslalla nousujohteinen alkuvuosi
Matti Karvinen, Juha Herranen, Hannu Turtiainen ja Kari Hassinen tutustuivat Keslan energiapuukouraan Joensuun Pyhäselässä järjestetyssä metsäpäivässä tiistaina. Keslan markkinointijohtaja Mika Tahvanainen (pikkukuvassa) on tyytyväinen yhtiön alkuvuoteen. Jaakko Kilpiäinen Kuva: Viestilehtien arkistoJOENSUU (MT)
Keslan tilauskanta on elpynyt kaikissa tuoteryhmissä alkuvuoden aikana, kertoo yhtiön markkinointijohtaja Mika Tahvanainen tyytyväisenä.
”Tänä vuonna saatamme myydä esimerkiksi harvesterikouria jopa ennätysmäärän. Keskimäärin kouria on myyty 200 kappaleen molemmin puolin vuosittain ja edellisenä ennätysvuonna niitä myytiin 250 kappaletta”, Tahvanainen sanoo.
Kovimmat kasvuodotukset kohdistuvat Keslalla metsä- ja kierrätysteollisuuden nostureiden myyntiin.
”Toiveissa tietysti olisi, että bioenergiaan juhlapuheissa kohdistetut tavoitteet muuttuisivat uusyrittäjyydeksi ja kalustohankinnoiksi.”
Viime vuonna markkinat notkahtivat ja tytäryhtiön perustaminen Saksaan söi Keslan tulosta.
Tahvanainen muistuttaa, että Kesla on maailman suurin harvesterikourien valmistaja, joka ei itse tee harvestereita.
Kesla järjesti tiistaina työnäytöspainotteisen metsäpäivän Joensuun Pyhäselässä Metsä Groupin ja metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalan kanssa.
Vaikka hakkuita tehdään kiivaasti, tapahtumaan ehti osallistua yhteensä noin 500 alan ammattiurakoitsijaa, isäntälinjan tekijää ja metsänomistajia.
”Emme tarkkaan tiedä, mitkä tekijät saavat asiakkaan valitsemaan juuri Keslan tuotteen, sillä koneet myydään jälleenmyyjien kautta. Siihen tietoon olisi hienoa päästä kiinni”, Tahvanainen pohtii.
”Olennaista on joka tapauksessa asiakkaista huolen pitäminen ja hyvä maine.”
Keslan liikevaihdosta vain 35 prosenttia tulee Suomesta. Iso osa markkinoista on muualla, siksi tuotteita on sopeutettava paikallisten tarpeiden mukaan.
”Osa malleista eroaa jopa niin paljon Suomessa myytävistä, että ne voisi nimetä omiksi malleikseen. Näin ei kuitenkaan ole tehty”, kertoo Tahvanainen.
Tieliikennelainsäädäntö on yksi tekijä, joka aiheuttaa eroja. Esimerkiksi Suomessa voi traktorin perässä vetää lähes mita vain, mutta Saksassa vedettävässä pitää olla tyyppihyväksytyt jarrut.
Tuotekehityksen on oltava aina valppaana, uutuuksia ja uudistuksia tulee kohtuulliseen tahtiin. ”Mutta ei uusita vain uusimisen vuoksi”, Tahvanainen muistuttaa.
Keslan myyntipäällikön Janne Sinkkosen mukaan sekä auto- että traktorihakkurit käyvät tällä hetkellä kaupaksi.
”Valinta auto- ja traktorihakkurin välillä tehdään sen perusteella, miten laaja reviiri yrittäjällä on ja millaisia asiakkaita hänellä on.
Sinkkonen uskoo, että huono turvekesä omalta osaltaan vauhditti hakkurikauppaa. Pitkään jatkuneen epävakaan taloustilanteen takia nyt on alkanut purkautua myös patoutunutta kysyntää.
”Hakeurakointi soveltuu erinomaisesti maatalousalan koneurakoitsijoille. Esimerkiksi säilörehukontti soveltuu myös hakekontiksi. Myös asiakkaat ovat usein samoja, joille urakoidaan, sillä isoissa tilakeskuksissa lämmitetään usein hakkeella.”
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
