Metsäteollisuuden Jaatinen näkee Kaipolan tehtaan sulkemisen takana kotimaisen teollisuuden kilpailukykyongelmia
Jaatinen painottaa, etteivät yritykset voi menestyä Suomessa mikäli kustannusrakenteemme on merkittävästi kilpailijoita korkeampi.
Jaatinen muistuttaa, ettei metsäteollisuus ole yhtenäinen sektori. Painopaperin haasteista huolimatta monet tuotantolaitokset ovat toistaiseksi kannattavia. Kuva: Carolina HusuMetsäteollisuuden toimitusjohtajan Timo Jaatisen mukaan Kaipolan paperitehtaan sulkeminen kertoo kustannuskilpailukykyongelmista.
”Painopaperituotteilla on supistuvat markkinat ja hinnat määräytyvät maailman markkinoilla. Kovassa kilpailutilanteessa pärjäävät vain kustannustehokkaimmat tehtaat”.
Tällöin tuotannon perustekijät ratkaisevat. Suomalaiset tehtaat ovat lähtökohtaisesti kaukana markkinoilta, joten logistiikkakustannukset ovat väkisinkin kovat. ”Tämän päälle tulee vielä kotimaisia kustannuksia, joita kilpailijoilla ei ole ja joita ei tässä kilpailutilanteessa voida siirtää tuotteiden hintoihin”, Jaatinen sanoo.
Jaatinen arvelee lakkautuksen olevan usean tekijän summa. Esimerkkinä kotimaisen teollisuuden kilpailukykyyn vaikuttavista epäkohdista hän mainitsee diesel veron yhdentoista prosentin korotuksen, joka kohdistuu juuri raskaaseen teollisuuteen. Pelkästään metsäteollisuudessa se on aiheuttanut 20 miljoonan euron lisäkustannuksen.
”Lisäksi raskaan teollisuuden energiaverot ovat Suomessa nelinkertaiset Ruotsiin nähden. Samanlainen epäkohta on väylämaksuissakin, Suomessa ne on puolitettu väliaikaisesti, kun Ruotsissa niitä ei ole ollenkaan”, Jaatinen lataa.
”Ja tietysti asetelmaan vaikuttaa myös Suomen palkkataso, joka on verrokkimaita korkeampi työajan ollessa lyhyempi. Viime kierroksen palkankorotukset jo valmiiksi vaikeaan taloustilanteeseen heikensivät yritysten toimintakykyä entisestään”.
”Tällaisten tekijöiden summana syntyy kilpailukykyongelmia. Hyväkään tehdas ei pyöri, jos kustannusrasitteet nousevat liian koviksi ja markkinatilanteen ollessa laskusuuntainen”.
Kahden viikon päästä alkavalta budjettiriiheltä Jaatinen toivoo energiaveron laskua EU:n minimiin ja diesel veron korotuksen perumista.
Myös raskaan teollisuuden päästökauppakompensaatiota tulisi hänen mukaansa jatkaa ja korottaa. Neljäntenä teesinä Jaatinen esittää väylämaksujen poistoa.
Lue myös:
Paperiliiton Vanhala UPM:n suunnitelmista: "Suomelle erittäin surullinen päivä"
Uutispäälliköltä: Jäähyväiset Kaipolalle – Maailma ajoi ohitsesi
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
