METSÄJOHTAJAN PALSTA Maailman paras puukauppapaikka
Ihmisten käyttäytyminen ja markkinat muuttuvat. Liki kaikilla toimialoilla sähköiset markkinat ja markkinapaikat ovat arkipäivää. Vaatteet, elektroniikka, jopa ruoka ostetaan ja myydään sähköisesti. Itse asiassa metsätilatkin on markkinoitu jo varsin pitkän aikaa sähköisten portaalien välityksellä.
MTK ja metsänhoitoyhdistykset lanseerasivat ensimmäisen version sähköisestä puumarkkinapaikasta, Puumarkkinat.fi, kaksi ja puoli vuotta sitten. Palvelun toteuttaja on ollut MTK:n ja yhdistysten omistama Silvadata Oy. Tämä puukauppapaikka on ollut ensisijaisesti metsänhoitoyhdistysten valtakirjakauppojen ilmoitusportaalia, jossa itse kaupat on tehty edelleen perinteisesti.
Kokemukset portaalista ovat olleet erittäin rohkaisevia. Vuosittain yli 10 miljoonaan kuutiometriä puuta on markkinoitu palvelun välityksellä ja sitä on käyttänyt metsänhoitoyhdistysten lisäksi liki 100 puunostajaa.
Nyt on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen. MTK ja metsäteollisuus aloittivat suunnittelun seuraavan sukupolven yhteisestä markkinaportaalista noin vuosi sitten. Markkinoihin sisältyy aina intohimoja ja jokainen voi arvata, että tämänkaltainen suunnittelutyö ei ole kovin helppoa. Jos olisi, puukauppapaikka olisi ollut pystyssä ainakin vuosikymmenen.
Nyt olemme suunnittelun ja päätösten osalta maalissa ja varsinainen portaalin toteutus alkaa. Uusi, maailman modernein puumarkkinapaikka käynnistyy vuoden 2016 lopulla.
Uuden kauppapaikan taustalla on puun ostaja- ja myyjäorganisaatioiden perustama yhteinen osakeyhtiö. Uuden markkinapaikan omistajat päättävät kehityksen suunnan. Luonnollisesti puukauppapaikka on avoin kaikille puun ostajille ja metsäomistajille, olipa omistaja tai ei.
Huolellisessa taustatyössä on tehty kaikki tarvittavat, esimerkiksi kilpailulainsäädäntöä koskevat selvitykset.
Pääministeri Sipilän hallitusohjelmassa tavoitellaan vuotuista 15 miljoonaan kuutiometrin lisäkäyttöä kotimaiselle puulle. MTK:n analyysien mukaan tämä on täysin mahdollista. Jos ja kun puun kysyntä yksityismetsistä lisääntyy liki neljänneksen, tarvitsemme täysin uusia työkaluja markkinoiden toimivuuden edistämiseksi.
Tämä on juuri sitä. Uutta modernia biotaloutta ei voi olla ilman modernia digitaloutta.
Puukauppapaikka mahdollistaa metsähoitoyhdistyksille modernien palvelukonseptien kehittämisen. Se myös mahdollistaa metsäomistajille ja heidän edustajilleen uuden kanavan tavoittaa puun ostajia. Kynnys aivan uusille puunjalostusinvestoinneille laskee ja puunhankinnan mahdollisuudet paranevat.
Sähköinen puukauppapaikka, oikein toteutettuna ja käytettynä, lisää markkinoiden avoimuutta ja kilpailullisuutta. Se lienee kaikkien markkinaosapuolien etu. Vaikea kuvitella, mikä olisi metsätaloudessa
pidempi digiloikka.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
