Puuta lisää väylien rakentamiseen – puisten siltojen osuus 10 prosenttiin valtion rakentamissa uusissa silloissa vuoteen 2022 mennessä
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi puuohjelman. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan puun käyttöä väylärakentamisessa voidaan lisätä merkittävästi.
Vihantasalmen silta Heinolan ja Mikkelin välillä valtatie 5:llä Mäntyharjun kunnassa valmistui 1999. Silta sai vuoden 2000 puurakennepalkinnon. Kuva: Markku VuorikariLiikenne- ja viestintäministeriö tavoittelee puun osuuden lisäämistä 10 prosenttiin valtion rakentamissa silloissa vuoteen 2020 mennessä. Nyt valtion omistamilla väylillä puusiltojen osuus on 4,4 prosenttia.
Ministeriö on julkaissut ohjelman, jolla aiotaan lisätä puun monipuolista käyttöä liikenneinfrassa ja pienentää rakentamisen hiilijalanjälkeä. Puulla nähdään laajoja käyttömahdollisuuksia eri väylärakenteissa kuten silloissa, meluesteissä ja tasoristeyksissä.
”Kotimainen puu on alihyödynnetty raaka-aine liikenneinfrastruktuurissa. Puun käyttöä voidaan lisätä merkittävästi, sillä puulla on lukuisia käyttökohteita”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo tiedotteessa.
Nyt arvioidaan Bernerin mukaan puun monipuoliset käyttömahdollisuudet ja varmistetaan, että väylähankinnoissa huomioidaan ympäristövaatimukset, materiaalin kierrätettävyys ja rakentamisen ekotehokkuus entistä paremmin.
Nopeana toimenpiteenä järjestetään liikenteen puurakentamiseen liittyvä suunnittelukilpailu yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.
Puuta käytetään paljon eri väylärakenteissa ympäri Eurooppaa. Liikennevirasto laatii kansainvälisen vertailuselvityksen puun käytöstä liikenneinfrassa ja ottaa Suomeen sopivat toimet käytäntöön, tiedotteessa todetaan.
Lisäksi Liikennevirasto käynnistää selvityksen puusiltojen elinkaarikustannuksista. Yhdessä rakennusalan ja eri oppilaitosten kanssa selvitetään puutteet puurakentamisen koulutuksessa.
Puutuoteteollisuus ry:n toimitusjohtaja Matti Mikkola on tyytyväinen ministeriön ohjelmaan.
”Suomi on puupohjaisessa infrarakentamisessa selvästi perässä muita Pohjoismaita", Mikkola sanoo.
Korkeaan esivalmistukseen perustuva puurakentaminen parantaa Mikkolan mukaan infrakohteiden toteutuksen tehokkuutta. Puu on myös keino vastata ilmastohaasteisiin.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
