Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Logset odottaa hybriditekniikan leviävän metsäkoneisiin: "Olisi ihme, jos muut valmistajat eivät seuraisi perässä"

    Logset on saanut potkua uusista myyntikanavista, mutta metsäkonealaa vaivaava komponenttipula viivästyttää yhä toimituksia.
    Logsetin tuotantokapasiteetti nousee tänä vuonna reilusti yli 100 koneeseen, kertoo toimitusjohtaja Jussi Malmi.
    Logsetin tuotantokapasiteetti nousee tänä vuonna reilusti yli 100 koneeseen, kertoo toimitusjohtaja Jussi Malmi. Kuva: Johannes Tervo
    Logsetin päämarkkina-alueet ovat Venäjä, Suomi ja Ranska. Malliston suurimpiin kuuluvaa 8F-kuormatraktoria asiakkaalle valmisteli Santeri Asujamaa.
    Logsetin päämarkkina-alueet ovat Venäjä, Suomi ja Ranska. Malliston suurimpiin kuuluvaa 8F-kuormatraktoria asiakkaalle valmisteli Santeri Asujamaa. Kuva: Johannes Tervo

    Kotimainen metsäkonevalmistaja Logset vahvistaa asemiaan niin Suomessa kuin maailmalla. Kuluneella vuodella hyvään vauhtiin päässyt valmistaja olisi toimittanut vielä enemmänkin koneita, mikäli vuodenvaihteessa iskenyt komponenttipula ei vaivaisi alaa.

    "Olemme päässeet kasvamaan markkinoiden kehitystä nopeammin", toimitusjohtaja Jussi Malmi toteaa. "Jos verrataan viime vuoteen, niin heinäkuun loppuun mennessä on syntynyt yli 30 prosentin kasvu liikevaihdossa."

    Logset kehitti ja laajensi viime vuonna myyntikanaviaan maailmalla. Yhtiö solmi jälleenmyyntisopimukset Yhdysvalloissa Fabick Cat:n ja Milton Cat:n kanssa. Brasiliassa Logset päivitti jälleenmyyntisopimuksen Minusan kanssa alkuvuodesta.

    Venäjällä syntyi jälleenmyyntisopimukset kahden uuden jälleenmyyjän, Tehnocomin ja Daltehnotraden, kanssa. Uusien diilerien myötä loppuvuoden näkymät ovat valoisat.

    "Logset on ollut perinteisesti kuormatraktoritalo, mutta nyt harvesterit ja harvesteripääkauppa kasvavat selkeästi, mitkä ovat positiivisia asioita", Malmi sanoo.

    "Ranska meillä on ollut historiallisesti suurin vientimaa, mutta nyt Venäjä on kovan nousun myötä ajanut ohitse. Suomi ja Ranska tulevat käsi kädessä perässä."

    Logsetin kapasiteettia on kasvatettu Malmin mukaan jatkuvasti. Suurin haaste on kuluneen vuoden aikana ollut toimintaa rajoittava komponenttipula. Sama vaiva haastaa myös muita alan toimijoita kasvattaen koneiden toimitusaikoja.

    "Jos olisimme saaneet paremmin osia alihankkijoilta, niin kasvuluvut olisivat vielä isommat", Malmi myöntää. "Nyt joudumme jatkuvasti jumppaamaan tuotantojärjestystä uudelleen sen mukaan, miten saamme komponentteja."

    Metsäkonekoneita myydään maailmassa nyt niin paljon kuin valmistajat niitä pukkaavat tarjolle.

    Samanlainen huippusuhdanne on käynnissä maatalous-, kaivos- ja maanrakennuskoneiden valmistajilla, jolloin erityisesti hydrauliikan ja voimansiirron komponenteista käydään kilpailua.

    Viime vuonna Suomessa myytiin 523 metsäkonetta. Pienempänä valmistajana tunnettu Logset lohkaisee lukemasta noin parisen kymmenen koneen kaupan.

    "Saadaan varmaan toiseksi paras vuosi kotimaan osalta. Vuosi 2007 oli paras, jolloin meni 30 konetta Suomeen", myyntipäällikkö Erno Mäntynen sanoo.

    "Sitten tulikin jo 2008, jolloin oli hiljaista. 2009 vuosimallin metsäkone on jo melkein harvinaisuus", Mäntynen lisää viitaten viime vuosikymmenen finanssikriisiin.

    Torstaina Jämsässä alkavilla Finnmetko-konemessuilla Logset esittelee muun muassa pehmeille maille tarkoitettua 5F-kuormatraktoria leveillä 1,2-metrisillä teloilla, kuljettajan parannettua ergonomiaa sekä harvesteripäitä.

    Koeajoradalla pääsee testaamaan jousitetulla ohjaamolla varustettua 6F-kuormatraktoria.

    Hybridiharvesteria messuilla ei nähdä, mutta hybriditeknologiaan voi tutustua. Luuloista huolimatta tekniikka ei tuo koneeseen merkittävää lisäpainoa, sillä raskaiden akkupakettien sijaan se käyttää tehokasta kondensaattoria.

    "Harvestereissa haaste on kuormituksen tuleminen nopeissa sykäyksissä, jolloin momenttiin vaste pitää olla todella nopea. Tähän hybridi antaa lisävoimaa, eli tuottavuus ja tehokkuus nousevat", Malmi selittää.

    "Dieselmoottori käy huomattavasti tasaisemmin, kun hybridi nappaa ne raskaat piikit pois, mikä puolestaan laskee kuormitusta ja polttoaineen kulutusta."

    Malmin mukaan "olisi ihme, jos muut valmistajat eivät seuraisi perässä", sillä samanlainen hybriditrendi on nähtävissä niin henkilö- kuin kuorma-autoissa.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.