Valtava määrä puutavarajunia jää ajamatta – ”Aamun sellujuna vielä ajettiin Vuosaareen, mutta enempää ei tule”
Metsäteollisuus on suurin tavarajunien käyttäjä.
Sekä VR:n matkustaja- että tavarajunaliikenne pysähtyivät maanantaina lähes täysin. Kuva: Jaana KankaanpääVeturinkuljettajien lakko iskee matkustajaliikenteen ohella tavaraliikenteeseen, ja siellä etenkin metsäteollisuuden kuljetuksiin.
”Metsäteollisuuden kuljetuksista noin 20 prosenttia tapahtuu rautateitse, ja kaikki on nyt pääsääntöisesti seis. Metsäteollisuus on suurin tavarajunien käyttäjä. Kuljetuksemme ovat noin miljoona kuutiota kuukaudessa”, Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Alina Koskela kertoo.
Miljoona kuutiota kuukaudessa tarkoittaa reilua 500 tavarajunavaunua päivässä.
”Lakon taloudellisia vaikutuksia emme ole arvioineet. Mitä pidempään lakko kestää, sitä enemmän vaikutukset kumuloituvat.”
Metsä Groupin puunhankinnan tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti kertoo, että konsernin raakapuukuljetuksia ajetaan viikoittain noin 90 junan verran.
”Eniten junilla kulkee raakapuuta tehtaillemme. Tuotekuljetukset on huomattavasti pienempi osa.”
Metsä Group pyrkii korvaamaan osan junakuljetuksista rekoilla.
”Se tehdään mitä voidaan, mutta kuljetusetäisyyden kasvaessa yli 150 kilometrin romahtaa logistiikan tehokkuus. Eli vaikeaa korvaaminen on”, Alarautalahti toteaa.
Metsä Groupin tehtailla on raaka-ainevarastoja, joten mitään akuuttia kriisiä tehtailla ei hänen mukaansa vielä ole.
Raakapuun lisäksi kiskoilla kolkuttelee esimerkiksi lautaa, lankkua, kartonkia ja sellua. Metsä Groupin Äänekosken tehtaalta matkaa normaalisti kaksi sellujunaa päivässä Helsinkiin Vuosaaren satamaan.
”Aamun sellujuna vielä ajettiin Vuosaareen, mutta enempää ei tule”, Helsingin Sataman rahdin liiketoimintajohtaja Jukka Kallio kertoo maanantaiaamuna.
”En osaa vielä sanoa, kuinka paljon yhtiöt pystyvät korvaamaan junakuljetuksia maantiekuljetuksilla”, hän sanoo.
Metsä Groupin logistiikkajohtaja Veli-Matti Passinen vahvistaa, että ”sellujunien volyymia ei pystytä korvaamaan rekkakuljetuksilla kuin pieneltä osin”.
Rautatiealan Unionin (RAU) lakko pysäytti junaliikenteen maanantaista 20. maaliskuuta alkaen toistaiseksi. Tavarajunat peruttiin yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.
VR peruu myös kaikki kauko- ja lähijunat lakon ajalta ja maksaa asiakkailleen rahat takaisin lakon ajalle ostetuista junalipuista.
Veturinkuljettajien lakko jatkuu RAU:n lakkovaroituksen mukaan toistaiseksi.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat









