Kun ratkaisut eivät kelpaa
Ei sähköautolla mennä muihin töihin kuin kaupunkilaisen siisteihin sisähommiin.Huhtikuun alun Talouselämä-lehti laski, että Suomen tavoite puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä on mahdollista saavuttaa, vieläpä halvalla.
Ratkaisuja löytyy. Ongelma vain on, että ne eivät kelpaa, yleensä erilaisin verukkein. Useimmin kuultu on tämä: ei se ratkaise ongelmaa.
Sillä tarkoitetaan, että se ei ratkaise koko ongelmaa. Eipä niin, ei mikään ratkaise, mutta silti sellaista edellytetään jatkuvasti.
VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund sanoi lehdessä, että yksi ratkaisu on uusiutuva toisen polven diesel, jota tehdään esimerkiksi puusta. Toisin kuin muut vaihtoehdot, tämä saattaisi hyödyttää jopa kansantaloutta.
Ratkaisu on helppo, koska tätä dieseliä voi sekoittaa tavalliseen dieseliin ja sitä itse asiassa tehdään jo. Se ei vaadi uutta moottoriteknologiaa ja lisäkustannus autoilijaa kohti olisi vain sadan euron ympärillä vuodessa.
Enimmillään vaihtoehto tarvitsisi puuta viisi miljoonaa kuutiota vuodessa enemmän kuin nyt, mutta siis enimmillään. Vastaavaa dieseliä tekee jo nyt esimerkiksi Neste, eikä se käytä siihen puuta.
Tämä ei kuitenkaan käy esimerkiksi niille tutkijoille, jotka maaliskuun lopussa julkaisivat biopolttoaineiden vastaisen manifestinsa. He väittivät, täysin totuudenvastaisesti, että uusi biotalous johtaa metsien polttamiseen savuna ilmaan.
Todellisuudessa biopolttoaineita ei tarvitsisi tuottaa kuin muun tuotannon sivuvirroista, minkä tutkijat toki hyvin tietävät. Heidän esityksensä oli siirtyminen sähköautoiluun.
Sähköauto onkin jo nyt oiva menopeli kaupunkilaiselle ja moottoritien käyttäjälle, tosin vain kesällä. Talvella sitä pitää lämmittää bensiinillä eikä sekään auta akun kylmässä lyhenevään kestoon.
Itse en parkkeeraisi sähköautoa minnekään, missä lähin pistorasia on yli kymmenen metrin päässä. Ei sillä mennä muihin töihin kuin kaupunkilaisen siisteihin sisähommiin.
Sitä paitsi sähköauto on kallis. Jos autokanta uusittaisiin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä, se maksaisi viisi miljardia euroa vuodessa. Siis tonni per nuppi meille kaikille joka vuosi, vauvasta vaariin, fillaristista rallikuskiin.
Ja vaikka sähköautojen tekniikka halpenisikin, valtava kysyntä pitäisi hinnat korkealla.
Mutta ei tässä vielä kaikki. Myös autotehtailijat panevat kapulaa rattaisiin. Merkittävät autonvalmistajat suunnittelevat dieselhenkilöautojen tuotannon lopettamista kokonaan muutamassa vuodessa. Syynä tähän lienee dieselin maine, joka muka romuttui päästöhuijausten myötä.
Autotehtaat väittävät päästönormeja niin tiukoiksi, että niiden mukaan toimittaessa riittävän tehokasta dieseliä ei voi rakentaa. Tämä on autoalan itse itselleen moottoritehounelmien myynnillä rakentama ansa.
Meillä on Volkswagen Golf. Siihen tehtiin vastikään korjaus, jolla päästöt saatiin sääntöjen edellyttämälle tasolle.
Muuttuiko suoritusteho, sitä ei ole kerrottu. Missään tapauksessa sitä ei kuitenkaan huomaa, ei missään ajotilanteessa.
Niin että näillä näkymin ainakin minun on vaikea uskoa väitteitä dieselin kyvyttömyydestä vastata päästövaatimuksiin niillä tehoilla, mitä normaali kuski tarvitsee.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

