Metsä

Hyvinkäällä puretusta talosta tuli metsäautotie – betonimurskan voi käyttää tien rakentamiseen

Betonimurskan käyttö tulee huomattavasti kiveä halvemmaksi, jos lähellä on purkukohde.
Sanne Katainen
Helenenkatu 30 Hyvinkäältä murskattiin ja murska käytettiin metsäautotien pohjaksi. Pinnalle tulee vielä kerros soraa.

"Helenenkatu 30 Hyvinkäältä muutti tänne Mäntsälän metsään", nauraa yrittäjä Janne Kuulasvuo osoittaessaan Ohkolaan rakennettua tietä.

Tie koostuu pääosin murskatusta betonista, joka on peräisin Hyvinkäällä puretusta talosta. Murskeen päälle tulee vielä kerros soraa, jonka jälkeen tietä ei enää erota muista hiekkateistä.

Rakennuksista peräisin olevaa murskaa on saanut käyttää metsäteiden rakentamiseen nyt kaksi vuotta. Kuulasvuon yritys on tänä aikana rakentanut pelkästään Mäntsälän alueelle viisi tietä rakennusmurskaa hyödyntäen.

Markku Saalon maille rakentuneelle metsäautotielle mursketta ajettiin neljänä päivänä yhteensä 87 kuormaa. Reilun kilometrin mittaiselle tielle sitä tarvittiin noin 3 900 tonnia.

"Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Muuten se rakennusmurska päätyisi jonnekin kaatopaikalle täysin hyödyntämättömänä."

Betonimurskan hyviksi puoliksi Kuulasvuo listaa muun muassa kestävyyden, hinnan ja hiilijalanjäljen.

Kivimurskaan verrattuna betonimurska on huomattavasti edullisempaa, hintaa tonnille toimitettua murskaa tulee viidestäkymmenestä sentistä euroon. Sama määrä kivimurskaa maksaa noin kuusi euroa.

Varsinkin, jos murska on peräisin rakennustyömaan lähialueelta, jäävät kuljetuskustannus ja kuljetuksesta johtuvat päästöt pieniksi.

"Ei betonimurskaa kuitenkaan kannata käyttää, jos lähellä ei ole purkukohdetta. Kauas kuljettaessa kuljetuskustannukset nousevat niin, ettei sitten enää kannata."

Tiehen laitettuna murskattu betoni myös tiivistyy kovaksi ja kovettuu. Kuulasvuon arvion mukaan siitä tulee noin kolmanneksen kovempaa kuin kiviaineksesta.

Ennen tieksi päätymistä betonimurskasta otetaan monenlaisia mittauksia, joilla varmistetaan, ettei siinä ole haitallisia aineita. Hyvänä puolena Kuulasvuo pitää myös sitä, että betonia on käytetty rakentamisessa niin kauan, että sen ominaisuudet tunnetaan erittäin hyvin.

"Jos jossain lähellä puretaan, niin se on win-win -tilanne, jos voi käyttää rakennuksen materiaalin teiden rakennukseen", Kuulasvuo toteaa.

Lue myös:

Metsäautoteiden korjausvelka kasvaa joka vuosi, vaikka tien kunnossapito ei vaadi paljoa

Katso uusin video
Lue lisää

Tuhkasta potkua tieverkon kunnossapitoon? Karsii kustannuksia ja parantaa kantavuutta

Kyläkoulun piha oli surkeassa kunnossa, mutta kunnan rahahanat tiukalla – kyläläiset pistivät yhdessä toimeksi ja lopputulos on näkemisen arvoinen

Metsäautoteiden korjausvelka kasvaa joka vuosi, vaikka tien kunnossapito ei vaadi paljoa

Metsäteiden ylitysrakenteissa korjattavaa