Kelirikko alkaa olla ohi eteläisessä Suomessa
Fin-Terpuun Mika Impiö lastasi Stora Enson Veitsiluodon sahalle meneviä mäntytukkeja Rovaniemen rautatieterminaalissa keskiviikkona. petri uutela Kuva: Viestilehtien arkistoPoikkeuksellisen vähäluminen talvi muutti hakkuusuunnitelmat suuressa osassa Suomea, kun talvileimikoihin ei päästy aiempien vuosien tapaan.
Talven hankalien korjuuolosuhteiden vuoksi muutamien tehtaiden puuhuolto uhkasi vaikeutua huolestuttavasti kevään korvalla. Pitkä kelirikko olisi kuljetusten pysähtyessä muuttanut tilanteen kriittiseksi.
Puunhankinnasta vastaavien onneksi rospuutto on jäämässä lyhyeksi.
Stora Enson hankintajohtajan Jari Mutasen mukaan viime talven kaltaisia korjuukelejä ei ole ennen koettu. Nyt voidaan kuitenkin huokaista helpotuksesta.
”Onneksi kelirikkokausi on sujunut hyvin ja tilanne on puuhuollon kannalta harvinaisen tasainen. Kelirikko on Kemin–Oulun korkeudelle asti melkeinpä jo ohi.”
Puunkorjuussa seisokeilta ei kuitenkaan ole kokonaan vältytty, sillä metsäpohjien pehmetessä hakkuukoneet on pakko pysäyttää. Monilla teillä painorajoitukset estävät kuljetukset raskailla puutavara-autoilla.
Tehtaiden puuhuollon varmistamiseksi puuta on varastoitu lähinnä ratojen varsiin suuriin terminaaleihin, joista puu siirtyy junakuljetuksina eteenpäin.
Metsähallituksen hankintajohtaja Heikki Kääriäinen kertoo, että tänä keväänä kelirikon vuoksi puunkorjuussa pidetään taukoa pari kolme viikkoa läpi maan.
”Seisokit ovat monin paikoin päättymässä, ja tällä viikolla korjuukalustoa on alkanut palata takaisin riviin.”
Lapin ja Kainuun teillä on vielä paljon painorajoituksia. Metsähallitus on sopinut Liikenneviraston kanssa, ettei tiettyjä teitä ajeta lainkaan.
Myös Metsähallitus on ajanut puuta rautatieterminaaleihin. Metsähallituksen puuta kuljettaa 18 CTI-varusteista rekkaa, jotka helpottavat toimituksia poikkeusoloissa.
CTI-varusteisen puutavara-auton renkaiden ilmanpaine voidaan laskea kesken matkan nappia painamalla, jonka jälkeen auto vaurioittaa tietä vähemmän.
”Meillä on Liikennevirastolta lupa CTI-kalustolla ajamiseen sellaisilla teillä, missä painorajoituksia on muulle kalustolle”, Kääriäinen sanoo.
Maan suurin puutavaran varastointiin rakennettu rautatieterminaali sijaitsee Rovaniemellä.
Puuta Rovaniemen terminaalissa on keväisin kelirikkoaikaan reilut 100 000 kuutiometriä. Päivittäin lähtee kiskoja pitkin enimmillään 44 puutavaravaunua.
Kaikkiaan vuoden aikana Rovaniemen terminaalin kautta kulkee 700 000 kuutiometriä, josta puolet on Metsähallituksen ja loput Metsä Groupin tai Stora Enson puuta.
Operaattorina rautatieterminaaleissa toimii Fin-Terpuu Oy, joka purkaa puutavaran puutavara-autoista varastopinoihin ja siirtää puut edelleen junanvaunuihin.
Fin-Terpuun johtajan Kari Roinisen mukaan vaikean talven jälkeen puukuljetuksia on osaltaan helpottanut aiempaa aiemmin alkanut sisävesiliikenne.
Varhaisen kevään ansiosta puutoimituksiin Joensuun, Kuopion ja Varkauden satamaterminaaleissa päästiin pari kolme viikkoa normaalia aiemmin.
JUHA KAIHLANEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
