Moottorisaha ja huolto halutaan yhä omalta kylältä - "Pienillä asioilla asiakkaan voi joko pitää tai suututtaa", sanoo yrittäjä Esko Väkeväinen Kiteeltä
Verkkokaupassakin pitää nuoren kauppiaan mukaan olla jollain tavalla mukana. Myös somella on paikkansa markkinoinnissa.
Kiteen Konedieselin yrittäjä Esko Väkeväinen opastaa Jyri Vuorista saha-asioissa. Vuorinen on tuttu asiakas liikkeessä. Kuva: Lari LievonenPohjois-Karjalassa Kiteellä pienkonekauppa käy, sillä asiakkaat asioivat yhä mielellään omalla kylällä. Joensuuhun on tunnin matka. Kiteen Konedieselin henkilökunta haluaa palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin.
”Pienillä asioilla asiakkaan voi joko pitää tai suututtaa. Mieluumminhan sitä koettaa auttaa, että tulisivat käymään uudelleen”, Kiteen Konedieselin yrittäjä Esko Väkeväinen sanoo.
Moni sahanostaja esimerkiksi kyselee jo ostovaiheessa, kuinka sahan huolto ja varaosat hoituvat, kun sen aika tulee.
”Silloin on helppo sanoa, että tuo vaan tänne. Perushuollon moni vielä osaa tehdä, mutta korjauksiin tarvitaan apua, koska niihin tarvitaan toisinaan myös tietokonetta”, sanoo Väkeväinen.
Väkeväisen kokemus on, että niin sahoja kuin metsurin turvavälineitä halutaan edelleen valtaosin pyöritellä omin käsin ja ostaa liikkeestä.
Silti verkkokaupan tulo tuntuu Kiteelläkin. Yritys tekee verkkokaupassa yhteistyötä IKH:n jälleenmyyjänä. IKH:n asiakas voi valita toimitusosoitteen joko kotiovelle tai hakea tuotteet Konedieselin tiskiltä.
”Verkkokaupassa on nykyisin oltava jollain tavalla mukana. Kun asiakas tulee hakemaan tavaroita täältä, mukaan saattaapi tarttua jotain muutakin ostettavaa”, Väkeväinen sanoo.
Väkeväinen on toisen polven kauppias. Vanhemmiltaan hän otti yrityksen haltuunsa askel kerrallaan. Työt tulivat tutuiksi jo nuorena. Yrittäjä hän on ollut nyt parisen vuotta, ja yrittäjäkumppani Jouni Tarkkonen tuli mukaan vuosi sitten.
”Siitä olen iloinen, että aikanaan koulun jälkeen olin hetken muuallakin töissä. Kokemuksesta on monenlaista hyötyä.”
Kiteeltäkin koneliikkeiden välimatkat ovat kasvaneet. Menestyminen edellyttää monenlaista tarjontaa. Valikoimaan kuuluvat traktorihuolto varaosineen, pienkoneet pihakoneista, sähkötyökaluihin ja metsätyövälineisiin.
Lisäksi myynnissä on veneitä ja tulevaisuudessa mahdollisesti mönkijöitäkin.
”Yhdellä tuotemerkillä tai tuoteryhmällä ei pärjää, asiakasvirtaa pitää olla tarpeeksi”, Väkeväinen tuumaa.
Lisäksi nuoret kauppiaat laajensivat vuoden alussa Savonlinnaan. He jatkoivat siellä Linnan Koneen toimintaa Savon Konepisteen nimellä, kun paikallinen yrittäjä jäi eläkkeelle ja IKH kaipasi kumppania kaupunkiin.
Kiteellä asiakkaat ovat paitsi paikallisia asukkaita, myös lomalaisia ja alueelta poismuuttaneita, joilla on yhä maata tai metsää alueella.
Väkeväisen tuntuma on, että ei-paikalliset ostavat kuitenkin ison osan työvälineistä ja tarvikkeista Kiteeltä, ei niinkään uudelta paikkakunnalta. Muualta tulevat osaavat myös arvostaa palvelua.”Tuntuu, että kesäasukkaat näkevät palvelun eri silmin ja antavat siitä kiitosta.”
Nykyaikaa on myös somemarkkinointi. Sitä kautta tieto tuotteista ja uutuuksista saadaan asiakkaille.
”Joku täälläkin haluaa aina ensimmäisenä kokeilla vaikka uutuusmallin sahaa. Markkinointia ei koskaan voi tehdä tarpeeksi”, Esko Väkeväinen sanoo.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
