Kaarreajo osattava suometsien korjuussa
Heikosti kantavilla mailla on paljon puuta, mutta sen korjuu on vaikeaa. Kuljettajan taidot ja oikein varustellut koneet auttavat paljon.Keuruulaisessa suometsässä oli viime kesänä poikkeuksellinen savotta. Vakiokokoonpanoon kuuluivat kaksi hakkuukoneen ja ajokoneen yhdistelmää kuljettajineen. Heidän lisäkseen työmaalla hääri tutkijoita Metsäntutkimuslaitoksen Parkanon yksiköstä.
”Tutkimme, miten puunkorjuuta voitaisiin tehostaa suometsissä. Ne ovat iso puuvaranto”, aluejohtaja Jori Uusitalo kertoo.
Hän arvioi, että turvemailla on jopa neljännes Suomen kaikista hakkuumahdollisuuksista.
Metsäkoneiden varustelu ja koneiden tekninen kehitys mahdollistaa jo nyt puunkorjuun paikoissa, joihin ei aiemmin ollut asiaa.
”Koneiden kantavuus on parantunut. Telat ovat ehdottomasti tärkein yksittäinen tekijä, jolla kantavuutta on parannettu. Telojen muotoilu ja kantopinta-ala ovat keskeisiä.”
Uusitalo korostaa myös kuljettajan osuutta.
”Kuljettajan taito tulee näkyviin esimerkiksi kaarreajossa: koneen käännöksissä urapainauma kaksinkertaistuu. Mitä äkkinäisemmin kuljettaja kääntää, sitä syvemmät ovat painaumat.”
Kuljettajan on osattava lukea pintaa: minne kannattaa mennä, minne ei.
”Hyvä kuljettaja osaa leventää ajouraa, eikä ajaa vain yhtä kohtaa. Hyvä kuljettajaa osaa myös kulkukohtien havutuksen.”
Myös työmaan suunnittelu on tärkeää.
”On mietittävä, mihin sijoitetaan pääajourat. Niihin kohdistuu suurin rasitus. Samoin varastopaikkojen sijoitus on mietittävä tarkasti.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

