Uusia ja parannettujakoneita metsätöihin
Jämsässä pidettävä kolmepäiväinen Finnmetko-näyttely esittelee uusia ja parannettuja metsäkoneita. Näytteilleasettajia on yli 300, osastoja yli 400.
Ruoveteläinen Pro Silva esitteli maailman ensimmäisen hybridiharvesterin. Siinä on saksalaisen Deuzin valmistama vain 60 kilowatin dieselmoottori. Kuormitushuippuja tasoittaa ruotsalaisen Elforestin sähkömoottori.
Hybridiharvesteri on keskisuuri, ja soveltuu parhaiten harvennuksiin ja energiapuun korjuuseen. Ensimmäisen hybridiharvesterin on ostanut keuruulainen Jari Päivärinta.
Pro Silvan telat mahdollistavat puunkorjuun myös heikosti kantavilla mailla. ”Meidän koneille kelirikkoa ei ole olemassakaan”, yhtiön toimitusjohtaja Lasse Karilainen kehuu. Hän uskoo myös metsänomistajien kiinnostuvan ympäristöystävällisestä tekniikasta.
Sampo-Rosenlewin uusi kuormatraktori FR28 soveltuu parhaiten harvennuspuun ajoon. Noin 11 tonnin painoisen koneen rakentaminen on metsäkonemyyjä Mikko Pihalan mukaan haastavaa. Tosi järeitä koneita monet valmistajat osaavat tehdä.
Kuormatraktorissa on Acgon tekemä 107 kilowatin nelisylinterinen moottori.
Ponsse on uudistanut metsäkoneitaan monin tavoin. Kuusisylinteriset moottorit ovat entistä ympäristöystävällisempiä, polttoainetaloudellisempia, mutta suorituskykyisempiä.
Moottorin src-jälkikäsittelyjärjestelmässä pakokaasun sekaan ruiskutetaan ilmaa sekä veden ja urean liuosta. Typen oksidit muuttuvat typeksi ja vesihöyryksi.
Kuljettajan oloja on parannettu uusilla hallintakahvoilla, kyynärnojilla ja kytkimillä. Kosketusnäyttöinen tietokone on saanut uuden ohjelmaversionkin.
Suomessa ensiesittelyssä oli kahdeksanpyöräinen Ponsse Bear -harvesteri sekä Elephant King -kuormatraktori. Pehmeiden maiden puunkorjuuseen tarkoitettu järjestelmä nostaa ja painaa lisäakseliaan hydraulisesti. Lisävaruste on saatavissa Ponssen Buffalo-kuormatraktoriin.
Aines- ja energiapuun korjuuseen muuntuvia kuormatiloja on tarjolla Ponssen lisäksi myös isännänlinjan koneisiin.
Keslan 9, 10 ja 12 tonnin metsäperävaunuihin saa risulaitaelementit. Ne pudotetaan vaunun pankkojen päälle kuormaimella. Näin samalla kärryllä kulkevat ainespuun lisäksi hakkutähteet, klapit, kivet ja kannot.
Keslan puutavarakuormaimiin saa myös sähköisen ohjausjärjestelmän. Se tuo tarkkuutta esimerkiksi hirsirakentamiseen. Uuden sähköisen ohjausventtiilin hinnan Kesla lupaa olevan lähempänä esiohjatun hydrauliventtiilin kuin aiempien sähköventtiilien hintaa.
Kesla esitteli myös uuden järeän rumpuhakkurin. Se vaatii yli 300-hevosvoimaisen traktorin, mutta 1000 kertaa 600 millimetrin syöttöaukosta mahtuu tavaraa entistä enemmän. Keslan C1060T-hakkuri on aiemmin nähty vain kuorma-autoalustalla, nyt siitä on traktorikäyttöinen versio.
Heinolan Sahakoneet esitteli uudet ES-mobiilihakkurinsa. Toisessa hakkurin ohjaamo on auton hytissä, toisessa on oma nosturiohjaamonsa.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
