Puuliitto tyrmistyi kilometrikorvauskeskustelusta: "Eipäs lyödä kapuloita metsätalouden rattaisiin"
Kilometrikorvausten lakkauttaminen heikentäisi Puuliiton mukaan työntekijöiden asemaa.
Puuliiton mukaan verovapaiden kilometrikorvausten poistaminen merkitsisi väistämättä matkakustannusten korvausten sysäämistä yritysten harteille. Kuva: Kankaanpää JaanaPuuliiton hallitus on tyrmistynyt julkisuudessa esiin nousseista kaavailuista, joiden mukaan verovapaat kilometrikorvaukset oltaisiin lakkauttamassa osana laajaa liikenneuudistusta.
Jos maan hallitus toteuttaisi suunnitelmansa, tarkoittaisi se Puuliiton mukaan kapuloiden lyömistä metsätalouden rattaisiin. Samalla se merkitsisi työntekijöiden aseman heikentämistä, vaikka maan hallitus on kilpailukykysopimuksessa nimenomaan sitoutunut siihen, että työntekijöiden toimeentuloon ei sen enempää kajota.
"Puuraaka-aineen teolliseen tuotantoon saamisen ensimmäinen edellytys on se, että metsäkoneenkuljettajat ja metsurit pääsevät taipaleiden takana sijaitseville työmaillensa. Siinä savotassa eivät hallituksen hahmottelemat työsuhdematkaliput auta, vaan metsäpalstoille pääsemiseksi tarvitaan autoa", Puuliitto toteaa kannanotossaan.
Puuliiton mukaan verovapaiden kilometrikorvausten poistaminen merkitsisi väistämättä matkakustannusten korvausten sysäämistä yritysten harteille. Metsurit ja metsäkoneenkuljettajat eivät kannanoton mukaan suostu siihen, että julkisen liikenneverkon ulkopuolella olevat päivittäiset ja usein verrattain pitkät työmatkat maksettaisiin omasta pussista.
Myös kilometrikorvausten verolle laittaminen olisi kannanoton mukaan heikennys, jolla on laajemmat kytkennät sosiaaliturvaan.
"Jos verotus tehtäisiin palkkatulon mukaisesti, leikkautuisi kilometrikorvaus merkittävästi, esimerkiksi 30 prosentilla. Tämän seurauksena käynnistyisi varmasti keskustelu siitä, että verotettu kilometrikorvaus pitää ottaa huomioon eläketuloja määriteltäessä ja huomioida sosiaaliturvassa, kuten esimerkiksi ansiosidonnaisessa työttömyysturvassa", kannanotossa todetaan.
Puuliiton mukaan kilometrikorvausten lakkauttaminen olisi ristiriidassa myös sen kanssa, että hallitus pyrkii edistämään biotaloutta ja parantamaan teollisuuden toimintaedellytyksiä.
Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 34 000 jäsentä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
