Rypsiöljystä ja voista levitetään perättömiä terveysväitteitä
Kolumnisti Petteri Summanen pohtii, miksi esimerkiksi kotimaisen rypsiöljyn väitetään aiheuttavan salakavalaa tulehdustilaa elimistössä.
Koska öljyä ei pysty määräänsä enempää kuluttamaan, on kuluttajan valittava, mitä tuotetta käyttää. Valintoihimme yritetään vaikuttaa jatkuvasti. Arkistokuva. Kuva: Markku VuorikariSydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä ravinto on tärkeä tekijä. Muun muassa kovien rasvojen, kuten voin, liiallista käyttöä tulisi terveyssyistä välttää. Näin meille on kerrottu.
Rypsiöljyäkin tulisi joistakin monimutkaisista syistä välttää. Näin meitä sivisti taas eräskin internetin hakukoneen tyrkyttämä terveyssivusto.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimukset osoittavat toista. Kiteytettynä näin: voi on kohtuullisesti käytettynä terveystuote.
Ja vielä: Kotimainen rypsiöljy ei aiheuta usein mainittua matalaa tulehdustilaa. Omega 3- ja Omega 6 -rasvahappojen tasapainon ansiosta se ei hapetu elimistössämme haitalliseksi.
Valmistusprosesseissa tuotteesta on saatu terveellinen ja turvallinen kuluttajille. Vaikka nämä käsitteet ovat näkymättömiä, uskon THL:n perustavan tuloksensa oikeisiin tutkimuksiin.
Kiteytettynä näin: voi on kohtuullisesti käytettynä terveystuote.
Kuka sitten väittää toista?
Sosiaalinen media on tulvillaan erilaisia terveyssisältöjä. Vaikutuskeinot vaihtelevat. Valtavasta tarjonnasta erottuu kärjistämällä.
Netissä seikkaillessaan ja artikkeleita selatessaan kannattaa pitää pää kylmänä, jottei liukastu auringonkukkaöljyyn ja jää raitiovaunun alle, kuten eräs runoilija Mihail Bulgakovin romaanissa Saatana saapuu Moskovaan.
Monet somevaikuttajat osaavat viestinnän. He esiintyvät sulavasti, käyttävät puolitieteellisiä termejä ja vaikuttavat aika päteviltä. Usein heidän agendallaan on suosia jotain hyödykettä ja mollata toista. Tämä toistuu havaintojeni perusteella todella usein ruokaöljyjen kohdalla.
Miksi?
Yksi syy voivat olla somevaikuttajan yhteydet nouseviin ilmiöihin.
Yhdysvalloissa käydään kovaa vääntöä muun muassa uppopaistamiseen käytettävien kuumennettujen siemenöljyjen terveyshaitoista etenkin ravintolaruoissa ja eineksissä.
Muistan Pata Kakkonen -kokkiohjelman. Siellä hyväntuulinen kaksikko Veijo Vanamo ja Jaakko Kolmonen perehdyttivät kotikatsojia perinneruokien valmistukseen.
Huomion herättäminen uhkakuvia luomalla tuottaa katseluita ja seuraajia. Vaihtoehdon tarjoaminen taas voi johtaa yhteistyökumppanien löytymiseen ja taloudelliseen hyötymiseen. Sosiaalinen media on miljardibisnes, joka toimii volyymiperusteisesti.
Öljymarkkinat ovat valtavat. Oliiviöljy on tunkeutunut ruokakulttuurin kansainvälistyttyä keittiöihimme. Oliiviöljyä tuotetaan Etelä-Euroopassa.
Koska öljyä ei pysty määräänsä enempää kuluttamaan, täytyy valita. Valintaan yritetään vaikuttaa.
Muistan Pata Kakkonen -kokkiohjelman. Siellä hyväntuulinen kaksikko Veijo Vanamo ja Jaakko Kolmonen perehdyttivät kotikatsojia perinneruokien valmistukseen. Samalla muistutettiin kotimaisten elintarvikkeiden arvosta ja varoiteltiin esimerkiksi ulkomaisten tuotteiden epäpuhtaudesta.
Itse arvostan kotimaista ruokatuotantoa. Rypsiöljy on osa päivittäistä ruoanlaittoa. Kahviin sekoitettavassa kauratuotteessakin on rypsiöljyä. Maistuu.
Ja kun salaattiin kaivataan hyvää makua, hömpsäytän päälle hiukkasen kylmäpuristettua oliiviöljyä. En siksi, että kannatan kreikkalaista maataloustuotantoa, vaan siksi, että se on hyvää.
Kirjoittaja on näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







