
Sähköllä ajaminen on edullista, kunhan ajoneuvoja saa riittävän halvalla
Suomessa hallitus jatkaa sähköisten työsuhdeautojen veroporkkanaa. Sillä saamme sisään heitettyä Suomeen sähköautoja, jotka ovat pian vaihtoautomarkkinoilla halventuneina, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen arvioi kolumnissaan.
Siirtyminen öljystä puhtaampaan energiaan ei saisi jäädä identiteettipolitiikan jalkoihin, ministeri Mykkänen linjaa.Donald Trump nosti öljynporauksen ja sähköautojen mollaamisen kärkisijoille puheessaan republikaanien puoluekokouksessa. "Poraa, beibi, poraa" -iskulauseen korostaminen tuntuu erikoiselta, kun bensa on jenkeissä jo nyt varsin edullista suomalaisittain.
Sähköautojen tuet ja öljystä kiistely ovat tunteissa tainneet sotkeutua huoleen (auto)tehdastyöpaikkojen häviämisestä Meksikoon.
Siirtyminen öljystä puhtaampaan energiaan ei saisi jäädä identiteettipolitiikan jalkoihin. Olemmehan onnistumisen kynnyksellä! Fossiilivapaa sähkö on kasvanut räjähdysmäisesti. Pääosin öljyvapaa autoliikennekin on ulottuvillamme 10-20 vuoden sisällä.
Jos kaikki toimisivat kuten Trump puhuu, ilmastonmuutos kiihtyisi tavalla, joka todennäköisesti kiihdyttäisi hallitsemattoman maahanmuuton virtoja - myös USA:n ja Meksikon rajalla. Toivottavasti jenkit eivät ammu itseään jalkaan.
Donald Trump nosti esiin öljynporauksen siunauksellisuuden ja sähköautojen mollaamisen kärkisijoille puheessaan republikaanien puoluekokouksessa. Kuva: Jonathan NackstrandEntä Euroopassa? Olisi vihoviimeinen möhläys, jos Euroopassa innostuttaisiin Trumpin öljylinjasta. Jenkeissä poraamisen ylistyksessä on edes se juju, että Yhdysvallat todella on öljyssä omavarainen. Eurooppa ei todellakaan ole. Euroopassa fossiilitalous tarkoittaa riippuvuutta Venäjästä ja Lähi-idän öljyvaltioista.
Onneksi Euroopassa pitkäjänteisempi ajattelu näyttää voittavan. Viime viikolla Ursula von der Leyen valittiin jatkokaudelle Euroopan komission puheenjohtajaksi. Von der Leyenin ohjelmassa näkyvät Suomen tavoitteet, kuten Euroopan turvallisuus ja kilpailukyky.
Von der Leyen sanoi linjapuheessaan, että vihreän siirtymän kulmakivistä pidetään kiinni. Euroopalla näyttäisi olevan sitkeyttä mennä yli tästä vaiheesta, jossa sähkö- ja biokaasuautot ovat jo läsnä, mutta vielä kateuden kohteita. Toivon mukaan rimakauhu ei iske kesken loikan Saksassakaan, jossa jotkut haikailevat halvan kaasun diilejä. Luulisi Putinin jo antaneen rokotuksen kaasuriippuvuuden viettelystä vastaan.
Bensan hinta on iso asia myös Suomessa. Ekonomistina ymmärrän, miksi monet asiantuntijat suosittelevat päästöveroja. Niitäkin tarvitaan, mutta kohtuus kaikessa. Moni kokee verot rankaisuksi, kun asioille pitää päästä. On oltava realistisia vaihtoehtoja.
Sähköllä ajaminen on halpaa, kunhan ajoneuvoja saa riittävän halvalla. Suomessa hallitus jatkaa sähköisten työsuhdeautojen veroporkkanaa. Sillä saamme sisään heitettyä Suomeen sähköautoja, jotka ovat pian vaihtoautomarkkinoilla halventuneina.
Sähkö ei sovi kaikille eikä kaikkeen. Siksi panostamme synteettisten polttoaineiden tuotantoon. Siinä metsäteollisuuden tupruttama hiilidioksidi voi muuttua ongelmasta raaka-aineeksi. Kun sitä yhdistää puhtaalla sähköllä tuotettuun vetyyn, voi jalostaa synteettisiä polttoaineita. Niistä voi kehkeytyä biotalouden uusi vientituote! Tästä on pitkälti kysymys hiilidioksidin talteenotossa ja hyötykäytössä.
Kolumnin kirjoittaja on ympäristö- ja ilmastoministeri.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat














