Lukijalta: Opettajien hallinnollinen työtaakka voi jopa kasvaa, jos oppimisen tuen uudistuksessa hätiköidään
Oppimisen tuen uudistuksen onnistuminen edellyttää standardointia, kirjoittavat Teemu Lehtonen ja Henri Karjalainen. ”Vain standardoinnilla estetään se, ettei yli 650 koulutuksen järjestäjää joudu kehittämään omia tapojaan toteuttaa uudistusta.”Eduskunta päätti 12.12. oppimisen tuen uudistuksesta, joka astuu esi- ja perusopetuksessa voimaan 1.8.2025. Uudistus on tarpeellinen, ja sen tavoite vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa on tärkeä.
Koulutusalan ohjelmistokehittäjinä olemme kuitenkin huolissamme uudistuksen käytännön toteutuksesta tällä aikataululla. Jos siinä epäonnistutaan, opettajien kirjaamistyö voi jopa lisääntyä. Olennaista on, että kaikki toimijat – niin ohjelmistoyritykset, koulut, kunnat, opetushallitus kuin opetus- ja kulttuuriministeriö – muodostavat yhdessä valtakunnallisen standardin tuen dokumentoinnille ja tietojen liikkumiselle eri tahojen välillä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tiedot kirjattaisiin määrällisessä muodossa ilman avoimia tekstikenttiä. Näin tieto liikkuu oppijan mukana eri tietojärjestelmien, oppilaitosten ja oppiasteiden välillä, eivätkä nämä nivelkohdat vaadi ylimääräistä kirjaamistyötä.
Vain standardoinnilla estetään se, ettei yli 650 koulutuksen järjestäjää joudu kehittämään omia tapojaan toteuttaa uudistusta.
Standardoitu prosessi mahdollistaa uudistuksen tärkeimmän tavoitteen, eli sen, että opettajat saavat keskittyä opettamiseen ja oppilaat oppimiseen. Kaikkien toimijoiden on edistettävä tätä päämäärää ja standardin muodostumista. Sen on jokainen suomalainen lapsi ansainnut.
Teemu Lehtonen
koululiiketoiminnan johtaja
Wilmaa kehittävä Visma Aquila Oy
Henri Karjalainen
toimitusjohtaja
Qridi Oy
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










