Kansantalous tasapainoon kotikonstein
Maitopurkin kyljessä kiitetään kun valitsit kotimaista. Lisäksi kerrotaan, että lisäämällä suomalaisten tuotteiden ostoa kympillä kuussa syntyy Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa. Hyvä ja kannatettava kampanja.
Käytännössä marketin hyllyn ääressä syntyy kuitenkin haasteita, kun kotimaisia tuotteita on vaikea löytää. Kauppias kun on hankkinutkin pääosin ulkomaisia tuotteita.
Satunnaisotanta S- ja K- markettien leipähyllyssä tuotti yllättävän tuloksen. Kuivissa leivissä ei löytynyt joutsenlippua yhdestäkään pakkauksesta. Oli kyllä muutama tuote, jossa kerrottiin valmistetun Suomessa.
Myyjä tiesi taikinan tulevan pakasteena Virosta.
Tuoreleipähyllyssä löytyi vain Jämsäläisen ja Oululaisen leipomon leivistä joutsenmerkki. Sortimenttiä oli tosi paljon, maallikon mielestä liikaa, siitähän syntyy myös hävikkiä mikä ei ole kenenkään etu.
Luotettavuutta ja kysyntää lisäisi tieto raaka-aineen tuottajasta, näinhän on esimerkiksi kananmunissa ja puutarhatuotteissa.
Suomalaisen Työnliiton aloittamaan hyvään kampanjaan voi kuluttaja liittyä seuraavalla kauppareissulla. Kauppiaiden soisi myös vauhdittavan kampanjaa lisäämällä kotimaisia tuotteita ja asettamalla ne selkeästi esille.
Tässä kansallisessa taloustilanteessa kotiinpäin vetäminen on erityisen sallittua ja hyödyllistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
