Yksityisautoilun päästölaskelmissa virheitä
Julkisesti esitetyissä yksityisautoilun päästöissä on vakavia virheitä, puutteellisesti käsiteltyjä tietoja.
Polttomoottoriautoilun keskimääräiseksi päästöksi on laskettu 153,8 g/km. Sehän ei ole päästöjen kannalta oikea tieto. Se perustuu testeihin, jotka on ajettu autotehtailla fossiilisella polttonesteellä.
Autotehtaat ilmoittavat yhdistettyä kulutusta vastaavan hiilidioksidipäästön EU-maissa. Sehän ei sovellu Suomen olosuhteisiin monestakin syystä. Todellinen arvo ihan arvioimalla on 80–90 prosenttia tuosta arvosta, noin 123–138 g/km.
Suomessa on synteettisen polttonesteen sekoitusvelvoite 20 prosenttia. Se alentaa autotehtaan päästöarvon 127 g/km. Kunnianhimoinen tavoite, vuoteen 2030 mennessä on 30 prosenttia eli 113 g/km.
Uusien polttomoottoriautojen päästötavoitearvo on nyt 118,5 g/km. Olemme lähellä sitä jopa sen alle. Suomessa tulee lisää uusiutuvia fossiilivapaita polttoaineita, kunhan annetaan sille aikaa.
Puhutaan yksityisen liikenteen kokonaispäästöstä. Se menee pahasti pieleen, koska ne eivät perustu todellisuuteen, vaan autotehtaiden antamiin arvoihin. Ne laskevat vain autokannan uusiutumisen myötä ja kiihdyttää autokannan uusimista. Suomen olosuhteissa yksityisautoilun päästöissä on laskettua ilmaa ainakin 20 prosenttia.
Me maksamme katsastuksessa ylimääräisen 20 euron maksun pakokaasumittauksesta, ja sen kirjaaminen Traficom-tiedostoonkin maksaa erikseen. Miksi sitä tietoa ei käytetä päästölaskelmissa? Nykyinen päästöihin perustuva maksu on autotehtaiden antama arvio, aina sama, vaikka päästömittaus olisi huomattavasti alle sen, eikä kilometritietojakaan huomioida. Se olisi auton käyttäjälle omakohtainen vero- ja päästötieto.
Auton elinkaaren mukaan laskettuna paras ja nopein vaihtoehto on käyttää autot elinkaaren loppuun ja käyttää jo olemassa olevia polttoainevaihtoehdot hyödyksi. Tukeeko valtio sitä?
Samalla säästämme arvokasta ja kovasti uhanalaista sähköä, jossa meidän omavaraisuus on huono.
Tapani Mäkinen
Oulu
Nykyinen päästöihin perustuva maksu on autotehtaiden antama arvio.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
