Lukijalta: Rantarata tulisi parantaa
On todella tärkeää, että Suomen ratapolitiikassa huolehditaan ensin nykyinen infrastruktuuri kuntoon, ennen kuin rakennetaan kokonaan uutta.
Kansanedustaja Henrik Wickström (r.) mielestä on perusteltua, että rantarata kunnostetaan perusteellisesti ennen kuin Lohja-Salo -rataosuus toteutetaan. Kuva: Kari SalonenUusi ratayhteys Helsingistä Turkuun herättää paljon keskustelua juuri nyt. Minulta on usea kysynyt, eikö nykyistä rataa, eli rantarataa, voida parantaa. Vastaus on, kyllä voi.
Rantarataa voidaan kyllä parantaa vaihtoehtoisin keinoin kustannustehokkaasti. Jo lähiaikoina Väylävirasto julkaisee rantarataa koskevan päivitetyn tarveselvityksen. Sen avulla määritellään myös, miten hallitusohjelmassa olevat 80 miljoonaa euroa tullaan käyttämään. On järkevää, että tällä rahalla panostetaan perusparantamisen lisäksi ensimmäisen junien kohtaamispaikan rakentamiseen Karjaa-Kauklahti -välille.
Osa rantaradan varrella olevista kunnista on jo kauan puhunut sen puolesta, että rantarataa perusparannetaan sekä kehitetään juuri kohtaamispaikkojen avulla. Ikävä kyllä, tätä vaihtoehtoa ei olla haluttu valtion taholla kuulla, kun pääpaino on ollut jo vuosia Länsiradassa.
Hallitusohjelmakirjaus ei ole luvannut määrärahoja kuin Espoo-Lohja - ja Salo-Kupittaa -välille. On syytä muistaa, että hallitusohjelman kirjaus Kupittaa-Salo -osuuden kaksoisraiteen rakentamisesta hyödyttää myös rantarataa.
On todella tärkeää, että Suomen ratapolitiikassa huolehditaan ensin nykyinen infrastruktuuri kuntoon, ennen kuin rakennetaan kokonaan uutta. Siksi onkin perusteltua, että rantarata kunnostetaan perusteellisesti ennen kuin Lohja-Salo -rataosuus toteutetaan. Se olisi ekologisesti ja taloudellisesti järkevää. Nyt on rantaradan vuoro.
Henrik Wickström
kansanedustaja (r.)
Inkoo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




