Toimiva junaliikenne vaatii investointeja
Lassi Mäkinen kirjoitti tällä palstalla junamatkustuksesta (MT 9.3.). Kirjoittaja arvioi VR:n toimintaa ja strategiaa matkustuksen kehittämiseksi.
On ikävää, että kirjoittajan käyttämät junat eivät ole pysyneet aikataulussaan.
Radan heikko kunto sekä ratatyöt hidastavat junien kulkua erityisesti Tampereen ja Helsingin välillä. Myös muualla rataverkolla on useita heikosta kunnosta johtuvia hidastuksia.
Rataverkon haltija Liikennevirasto on laskenut nopeusrajoituksia useassa kohtaa niin, että matka-aika pitenee aiemmasta.
VR ottaa käyttöön tämän mukaiset aikataulut maaliskuun lopusta lähtien. Viraston mukaan alhaisemmat nopeusrajoitukset jatkunevat vielä ensi syksynkin.
Ratatyöt ja pääradan kehittäminen ovat tärkeitä asioita. Rataverkon kunto on heikentynyt kun samalla junamatkustus on voimakkaassa kasvussa.
Esimerkiksi ruuhkaista päärataa käyttää kymmeniä prosentteja enemmän matkustajia kuin vielä pari vuotta sitten.
Kysytyimpinä aikoina pääradan ja samalla Helsingin alueen välityskapasiteetti on käytetty loppuun. Pääradalle ei saada mahtumaan matkustajien toivomia lisävuoroja. Samalla pitää vastata muun muassa Pohjanmaan sekä Pohjois-Suomen ja etelän välisen matkustuksen tarpeisiin.
Nykyisen pääradan kunnostuksella saadaan radalle toimintavarmuutta, mutta merkittävä parannus olisi suunnitteilla olevan kolmannen raiteen rakentaminen.
Aikataulujen muuttaminen on tässä tilanteessa pakollinen, mutta kestävä ratkaisu on radan kunnostaminen ja kapasiteetin lisääminen.
Se on VR:n, junamatkustajien ja yhteiskunnan kannalta tärkeä yhteinen tavoite. Tämä on tärkeää, jotta jo pari vuotta jatkunut erinomainen junamatkustuksen kasvu ja asiakastyytyväisyyden paraneminen voi jatkua.
Rataverkon parantaminen ja merkittävät investoinnit sekä nykyistä parempi liikenteen täsmällisyys ovat ehdoton vaatimus sille, että radoilla voi toimia sujuvasti useampi toimija VR:n lisäksi.
Maisa Romanainen
matkustajaliikennejohtaja
VR
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
