Pussillinen maakunnan makuja
Jurvalainen Helena Hautala kannattaa mieluusti pientuottajia. Lähiruokapussin kiertueaika selviää paikallisesta ilmajakelulehdestä. Kosti Mäki-Heikkilä palvelee.Lähiruokapussi, mikä ihme se on? No, se on bussi täynnä lähiruokaa. Etelä-Pohjanmaalla maakunnan ruokatuotteet matkaavat kumipyörin asiakkaan luo.
TEKSTI: Kirsi Haapamatti KUVAT: Juha Harju Jurvalla
Missä olet, lähiruoka?
Metrimakkaraa tulin isännälle hakemaan. Sitä hän aina täältä autolta haluaa, Helena Hautala sanoo ja pyytää myyjä Kosti Mäki-Heikkilää mittaamaan sopivan pätkän.
Hautala ja Mäki-Heikkilä asioivat jurvalaisella parkkipaikalla, Lähiruokapussissa, joka on kuormurin kylkeen avautuva myymäläauto. Auto kiertää pitkin lakeutta noin kymmenen pitäjän alueella joka arkipäivä.
Kyydissä on oman maakunnan ruokatuotteita: makkaroita, erilaisia pakattuja lihoja, vuohenjuustoa, kananmunia, hilloja ja marjamehuja. Näitä tuotteita ei megamarkettien hyllyillä ole, sillä isot kaupat ovat pientuottajan tavoittamattomissa.
”Onhan se tavattoman vaikeaa”, kauhajokisen Kukkasmäen Marjatilan emäntä Helena Kukkasmäki huokaa. ”Ei pienyrittäjä pysty mitenkään saamaan tuotteitaan isojen kauppaketjujen myymälöihin. Sellaiset sopimukset pitäisi solmia valtakunnallisesti, ja pieni ei siihen kykene.”
Juuri startanneeseen Lähiruokapussiin Kukkasmäki on tyytyväinen.
”Tämä on mahtava juttu maakunnan pientuottajille. Saamme tuotteillemme näkyvyyttä ja toivottavasti myös lisää myyntiä.”
Kukkasmäen Marjatilan hilloja ja mehuja on myytävänä alueen suoramyyntihalleissa ja lähi- ja luomuruokakaupoissa sekä muutamassa yksittäisessä kaupassa myös eteläisemmässä Suomessa. Helena Kukkasmäki kiittelee myös Suupohjan alueen suurkeittiöitä, joiden hankintasäännöt sallivat lähialueen tuotteiden käytön.
”Pakastemarjojamme ja mehujamme nautitaan alueen sairaaloissa, kouluissa ja päiväkodeissa. Pientuottajille on tärkeää, että hankintasäännöt ovat joustavat ja voidaan ostaa myös pieniä määriä.”
Pussissa tavataan
Etelä-Pohjanmaata kiertävä Lähiruokapussi on osa Ruokaprovinssi-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on edistää Etelä-Pohjanmaan elintarvikeosaamista. Lähiruuan esille tuominen on hankkeen kärkeä. Vaikka maakunta haluaa olla tunnettu ruuastaan, oman alueen tuotteita ei kaupoista tahdo saada.
”Juuri tähän myyntiauton idea perustuu. Haluamme, että pikkupaikkakuntienkin asukkaat saavat ostaa maakunnan omia elintarvikkeita, joita ei välttämättä siinä kylän ainoassa ketjuliikkeessä ole”, Vesa Luhtala sanoo.
Luhtala on luomusianlihaa ja lampaanlihaa tuottavan Ilmajoen Makkaramestarien isäntä. Makkaramestarien myyntiauto kierteli aluetta jo viime vuoden. Tänä vuonna yrityksen auto on valjastettu lisäksi Ruokaprovinssin ideoimaan Lähiruokapussiin.
”Koen, että muiden tuottajien tuotteet mahtuvat hyvin Makkaramestarien autoon. On mukava tarjota samasta autosta monenlaisia tuotteita. Lähi ja luomu ovat nyt niitä, joita asiakkaat arvostavat, mutta myyntikanavissa pitää käyttää mielikuvitusta.”
Vatajanrannan Vuohitilan Anna-Kaisa Niemi on tuonut Lähiruokapussiin tekemiään vuohenjuustokuutioita. Juustot valmistuvat kurikkalaistilan omassa, juustonvalmistukseen saneeratussa keittiössä. Tuotteita on ennen tätä myyty vain tilalta suoraan.
”Myyntiauton lisäksi juustojamme saa ostaa myös parista lähi- ja luomuruokapiiristä. Nekin ovat tärkeitä kanavia pientuotannossa.”
Vatajanrannan vuohitilan parin sadan lypsykutun maito myydään jalostettavaksi jalasjärviselle Juustoportillle. Juustonvalmistus kotona on vain pieni sivujuonne vuohitilan toimeentulossa.
”Innostuin juustokuutioiden teosta toden teolla viime syksynä, kun Kurikassa järjestettiin suoramyyntityyppinen maalaistoripäivä. Näin, että juustoille voisi olla kysyntää”, Niemi sanoo. ”Tulevaisuudessa rakennamme ehkä oikean pienen juustolan. On hienoa, että on tällaisia myyntikanavia.”
Myyntiauton kuski ja myyjä Kosti Mäki-Heikkilä tietää, että myymäläautolla asioidaan muunkin kuin hyvän ruuan perässä.
”Asiakkaat tykkäävät jutustella ja varmasti pitävät siitä, että tässä saa henkilökohtaista palvelua. Harvassa paikassa enää siivutetaan liha asiakkaan toiveen mukaan. Ja tuoksukin houkuttaa asiakkaita: joskus kesäpäivänä laitan höyrystimeen makkaroita. Kyllä ne saavat väkeä paikalle.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
