Lukijalta: Myös Helsinkiin suunniteltu lentorata on tarpeeton ja haitallinen hanke
Valtiontalouden vaikea tila huomioon ottaen on käsittämätöntä, että hallitus tuhlaa lentoradan suunnitteluun 40 miljoonaa euroa, kirjoittaa kaupunki- ja liikennesuunnittelun asiantuntija Lauri Nordberg. ”Silläkin rahalla saataisiin jo monta puutetta korjatuksi nykyisessä rataverkossa.”Raimo Julkunen on täsmälleen oikeassa (MT 23.12.): Itärata on tarpeeton ja veisi rahat tarpeellisilta ratainvestoinneilta Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Toinen vähintään yhtä tuhoisa hanke on lentorata. Siinä rakennettaisiin tunneli Keravan pohjoispuolelta lentoaseman kautta Pasilaan. Se maksaisi 3–4 miljardia euroa. Tunneli kiihdyttäisi pääkaupunkiseudun haitallista kasvua, kun lentoaseman viereen Aviapolikseen ryhdyttäisiin rakentamaan uutta kaupunkikeskusta. Joka toinen juna kulkisi sitten sen kautta ja Tikkurila jäisi sivuun. Se heikentäisi kaikkien idästä tulevien yhteyksiä Helsingin kantakaupunkiin ja muuallekin.
Yhteyksiä lentoasemalle voitaisiin nopeuttaa yksinkertaisella matkaketjulla. Tikkurilan asemalta lähtisi tärkeimpiin junavuorojen saapuessa pienoisbussi, joka veisi matkustajat suoraan lähtöselvitystiskin eteen. Näin tehdään useissa paikoissa ulkomailla.
Lentorataan uppoavilla miljardeilla saataisiin kaikki Julkusen kaavailemat investoinnit rahoitettua ja rahaa jäisi vielä muuallekin.
Valtiontalouden vaikea tila huomioon ottaen on käsittämätöntä, että hallitus tuhlaa lentoradan suunnitteluun 40 miljoonaa euroa. Silläkin rahalla saataisiin jo monta puutetta korjatuksi nykyisessä rataverkossa.
Lauri Nordberg
kaupunki- ja liikennesuunnittelun asiantuntija
Helsinki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









