Lukijalta: Reiluuttamalla kauppaa vahvistamme huoltovarmuutta
Tällä vaalikaudella on varmistettava, ettei vahvassa markkina-asemassa oleva kauppa voi käyttää väärin asemaansa hyödyntämällä luottamuksellista tietoa.
Kansanedustaja Janne Jukkolan (kok.) mielestä kaupan omat merkit lisäävät haastetta kotimaiselle tuotannolle. Kuva: Kari SalonenSuomalaisen ruokaketjun heikkoudet ja korjaustarpeet paljastuivat koronapandemian ja etenkin Venäjän hyökkäyssodan myötä. Elintarvikkeiden tuotantokustannukset ovat nousseet poikkeuksellisen nopeasti muun muassa energian- sekä raaka-aineiden hinnan nousun myötä. Totutut toimitusketjut eivät ole toimineet samoin kuin ennen. Maataloudessa ja sen parissa toimivilla nämä ongelmat ovat olleet tiedossa.
Alkutuotannon ja jalostavan teollisuuden kannattavuus ovat kriisin vuoksi heikentyneet. Elintarvikeyritysten huomio on, että viime aikoina on lisätty omien, erityisesti ulkomailla valmistettujen tuotemerkkien tarjontaa.
Näiden tuotteiden osuuden elintarvikemyynnissä voi ennakoida kasvavan, mikä lisää haastetta kotimaiselle elintarviketuotannolle.
EU-komission tutkimuksen mukaan näiden Private Label -tuotteiden markkinaosuuden kasvaessa liian suureksi heikentyy teollisuuden innovointiaste ja kuluttajan valintamahdollisuudet vähenevät. Kaupan kilpailuttaessa omien tuotemerkkien valmistusta, päivittäistavarakaupalle syntyy ostajan roolin lisäksi kilpailijan rooli. Private Label -tuotteet kilpailevat brändituotteiden kanssa samasta hyllytilasta ja kuluttajan huomiosta.
Tämä suosii isoja yrityksiä ja johtaa keskittyneeseen toimintaan. Päivittäistavarakaupat pystyvät vahvana markkinatoimijana pitämään Private Label -tuotteiden hinnat brändituotteista matalampana. Nykytilanteessa, jossa ruoan hinta on korkea, kuluttaja valitsee matalalla kynnyksellä edullisemman vaihtoehdon.
Päivittäistavarakaupan kaksoisrooli ostajana sekä kilpailijana voi lisätä mahdollisuutta kaupan ostajana tuotteista tai toimintatavoista saadun luottamuksellisen tiedon väärinkäyttöön ja näin haitata kauppojen ja tuottajien välisen toiminnan avoimuutta.
Tällä vaalikaudella on varmistettava, ettei vahvassa markkina-asemassa oleva kauppa voi käyttää väärin asemaansa hyödyntämällä luottamuksellista tietoa.
Toimiva ja ennakoitava elintarvikemarkkina turvaa Suomen huoltovarmuuden myös poikkeuksellisissa oloissa. Tämä edellyttää, että kaupan toiminnan reiluus suhteessa muihin ketjun toimijoihin varmistetaan yhteisin pelisäännöin tai tarvittaessa selkeällä ja huolellisesti valmistellulla lainsäädännöllä.
On tärkeää myös varmistaa, että viranomaisilla on tarpeeksi resursseja sekä oikeat työkalut elintarvikemarkkinan toimintaketjun ylläpitämiseksi.
On ennakoitavissa, että ruokaketju kohtaa tulevaisuudessa kriisejä aiempaa useammin. Ruokaketjun iskunkestävyyden vahvistaminen on yksi alkavan vaalikauden tärkeimpiä tehtäviä yli puoluerajojen.
Janne Jukkola
Kansanedustaja (kok.) ja elintarvikealan yrittäjä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



