
Sänkicross on syksyn kohokohta
Ilmassa on pärinää ja pakokaasua, oljenpätkiä ja multakokkareita, kun mini-mx-kuljettajat ottavat mittaa toisistaan maatilan pellolla Nurmijärven Nummenpäässä.
Hannu Rinnekarin omistamalla pellolla kasvoi elokuun lopulla rehuvehnää, mutta syyskuisena sunnuntaina siellä kurvailee parikymmentä crossaria ympäri Suomea.
Kahden hehtaariin suuruinen pelto on ollut sänkicrossaajien käytössä neljänä syksynä.
”Hyvä, että pellolle riittää käyttöä. Kaikki pelaa hienosti. Porukka tulee, siivoaa jälkensä ja lähtee pois”, Rinnekari kiittelee.
Sängeltä ajotaitoa
Sänkicrossia ajetaan puidulle viljapellolle tehdyllä radalla. Radalla ei ole hyppyreitä, mutta haastavia kurveja ja suoranpätkiä löytyy joka suuntaan. Rata rajataan kepein ja lippusiimoin. Toisinaan reittiin yhdistetään metsäosuuksia.
Rinnekarin perheen 10- ja 13-vuotiaat pojat osallistuvat lasten starttiin. Isäntä seuraa poikasten ajelua levollisin mielin, sillä tasaisella ja esteettömällä pellolla on turvallista harjoitella.
”Avoimella sänkipellolla ajaminen on helppoa, mutta merkatulla radalla ajotaidot kehittyvät paremmin. Ajotaidoista on hyötyä, kun pojat lähtevät mopoilla liikenteen sekaan”, Rinnekari toteaa.
Viljelijä ei peri pellon käytöstä vuokraa, mutta mini-mx-porukka järjestää isännälle lainapyörän käyttöön päivän ajaksi.
”Kiva päästä itsekin kokeilemaan, vaikka kunto ei tahdo riittää näihin hommiin. ”
Peltoajo kruunaa ajokauden
Sänkipellossa on hyvä pito kuivalla kelillä, mutta sade tekee pinnasta liukkaan. Märissä olosuhteissa pyöristä ja kuljettajista saattaa tulla tunnistamattomia savimöykkyjä.
Joka syksy Suomessa järjestetään kymmeniä sänkicross-tapahtumia. Suurin osa on epävirallisia ajoharjoittelutapahtumia, joista tiedotetaan lähinnä Facebookissa ja moottorikerhojen nettisivuilla.
Suurimmat tapahtumat keräävät jopa satapäisen kuljettajajoukon. Eräällä pirkamaalaisella maatilalla järjestetyn peltocross-ajelun osallistujamäärä kasvoi niin suureksi, että päristelijöiden määrää oli rajoitettava.
Mimi-mx-pyörät muistuttavat motocrosspyöriä, mutta ovat pienempiä. Pyörän vannekoko on maksimissaan 14 tuumaa. Lajin kilpatoiminta käynnistyi Suomessa noin kymmenen vuotta sitten.
Nokialainen Esko Husu, 56, on harrastanut mini-mx-crossia seitsemän vuotta ja jäänyt koukkuun.
”Tonnilla saa jo käypäisen vehkeen, mutta monet ostavat ja rakentelevat huomattavasti kalliimpia laitteita. Tämä on mukavaa ja rentoa touhua ja sopii mielestäni kaikille, joilla on kokemusta kaksipyöräisistä.”
Myös Husulle sänkicross on eräänlainen ajokauden huipennus ja syksyn kohokohta.
”Sänkiajojen jälkeen ruvetaan kaivamaan piikkirenkaita alle”, hän naurahtaa.
Jouni Hirn
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

