Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Nestekaasu lisää energiavaihtoehtoja

    ”Maakaasukin on tuontienergiaa ja heikentää kauppatasetta.”

    Suomalainen teollisuus ja varustamot ovat olleet syystäkin kauhuissaan parin vuoden päästä voimaan tulevasta Itämerta koskevasta rikkidirektiivistä.

    Direktiivin on laskettu lisäävän laivakuljetusten hintaa jopa 50 prosenttia. Meriliikenteen varassa toimivalle vientiteollisuudelle lisälasku merkitsee todella mittavaa kilpailukyvyn menettämistä. Kun tähän lisätään vielä Suomen hallituksen päätös kiristää liikennepolttoaineiden verotusta, joutuvat erityisesti sisämaassa toimivat vientiyritykset todella ahtaalle.

    Oman lisänsä energiapolitiikkaan tuo myös päästökauppa. Vaikka tällä hetkellä päästökaupassa hinnat ovat alhaalla, suunnitellaan siihenkin kiristyksiä. Kuvaavaa Euroopan tilanteelle on, että päästökaupan alhaiset hinnat johtuvat siitä, että eurooppalainen tuotanto on supistunut ja päästöoikeuksia on jäänyt käyttämättä.

    Yksi mahdollisuus muuttaa Suomen ja koko Euroopan energiapolitiikkaa on nesteytetyn maakaasun eli lng:n käyttö. Suunnitelmat ovat jo pitkällä, ja Suomeenkin kaavaillaan useita nesteytetyn maakaasun terminaaleja. Kaasua on tarkoitus käyttää sekä laivojen että teollisuuden polttoaineena.

    Muun muassa Rautaruukki, Outokumpu ja EPV-Energia ovat suunnittelemassa lng-terminaalia Tornioon.

    Jos lng-kaavailut toteutuvat, lisääntyy kilpailu Suomen kaasumarkkinoilla. Tällä hetkellä Suomi on täysin riippuvainen Venäjältä tulevasta kaasusta. Sen hinta on sidottu raskaaseen polttoöljyyn, ja tästä johtuen sen hinta on ollut pitkään nousussa. Hinnan nousu on vähentänyt maakaasun kilpailukykyä ja lisännyt kivihiilen käyttöä.

    Lng:n kilpailukykyä lisää se, että Yhdysvallat on lisännyt liuskekivimaakaasun tuotantoaan niin paljon, että kaasun hinta on jo lähtenyt laskuun.

    Myös EU:ssa nesteytetty maakaasu on noussut mahdolliseksi tulevaisuuden polttoaineeksi. Lng kattaa jo nyt EU:n kaasutarpeesta noin 15 prosenttia ja sen käyttö on kasvussa. Maakaasua löytyy myös EU:n alueelta, joten sen hyödyntämisen mahdollinen lisääminen vähentäisi riippuvuutta tuontienergiasta.

    EU:n suunnitelmat yhdistää Euroopan kaasuverkko on hyvä uutinen Suomelle.

    Tällä hetkellä Suomi ja Baltian maat eivät kuulu eurooppalaisen kaasuverkkoon. Jos suunnitelmat rakentaa iso lng-terminaali Inkooseen tai Porvooseen toteutuu, on mahdollista, että samalla vedetään kaasuputki Suomesta Viroon. Kun Baltian maat yhdistetään Keski-Euroopan kaasuverkkoon, voidaan kaasua tuoda sitä kautta myös Suomeen.

    Suomalaiselle telakkateollisuudelle nesteytetyn maakaasun käytön lisääminen ympäri maailmaan on suuri mahdollisuus. Tarvitaan lisää lng-laivoja ja Suomessa on jo kokemusta niiden rakentamisesta.

    Energiavaihtoehtojen lisääntyminen on myönteinen asia. Erittäin myönteiseksi se muuttuu, jos maakaasun käytön lisääminen johtaa kivihiilen ja öljyn käytön vähentymiseen. Se ei saa kuitenkaan merkitä kotimaisen uusiutuvan energiantuotannon kehittämisen hidastumista. Maakaasukin on tuontienergiaa ja heikentää kauppatasetta.

    Suomessa on osaamista tuottaa biokaasua muun muassa metsähakkeesta ja kuorista. Tällaista laitosta ollaan suunnittelemassa Joutsenoon Metsä Fibren sellutehtaalle.

    Joka tapauksessa suunnitteilla olevat lng-terminaalit ja uudet kaasuputket tuovat lisää väriä energiapalettiin. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa uudet investoinnit ja vaihtoehdot energian tuotantoon ovat erittäin tervetulleita.

    Maakaasun tarjonnan lisääntyminen ei vähennä tarvetta panostaa kotimaiseen uusiutuvaan energiaan ja omavaraisuuden kehittämiseen.