Lähiruuan kasvu kestää
”Taantuma ei ole katkaissut lähiruuan kasvua.”Talouden taantuman odotetaan vaikuttavan myös kuluttajien ruokaostoksiin. On havaittu, että tulojen väheneminen ja epävarmuus saavat kuluttajat vaihtamaan hinnakkaampia brändi-tuotteita halvempiin, kuten kauppojen omiin tuotemerkkeihin.
Näin luonnollisesti osittain tapahtuukin. Samalla on kasvanut pelko siitä, kuinka lupaavalle lähiruoka-buumille taantumassa käy. Suoramyyntiin ja pienjalostukseen investoineille yrittäjille tämä voi olla kohtalon kysymys.
Toistaiseksi lähiruoka näyttää kestävän taantuman. ”Buumi jatkuu, eikä taantuma ole sitä hidastanut”, Turun Osuuskaupan osto- ja valikoimapäällikkö Jukka Lauren arvioi (MT 5.6.).
Raisiossa sijaitsevan Myllyn Prisman lähiruokatorin avajaiset olivat viikko sitten yleisömenestys. Turun Osuuskaupan alueella lähiruokaan on panostettu useissa myymälöissä jo vuosien ajan, ja lähiruoka on niissä paikkansa lunastanut.
Myös useat K-ryhmän kauppiaat ovat olleet aktiivisia lähiruuan edistäjiä. Yhteistyö paikallisten tuottajien kanssa on hyödyttänyt molempia osapuolia.
Kauppa on keskeinen tekijä siinä, kuinka paikalliset ruokayritykset menestyvät. Jos kauppa erikoistuu lähellä tuotettujen elintarvikkeiden myyntiin, tuottajat voivat keskittyä omaan työhönsä – tuotantoon ja tuotekehitykseen.
Kaupalle lähiruoka taas on imagovaltti. Valikoimaan saadaan paikallisia erikoistuotteita, jotka kasvattavat koko kaupan asiakaskuntaa.
Lähiruoka kaupan hyllyssä kertoo myös vastuusta oman alueen tuotantoa ja työpaikkoja kohtaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

