Eduskunta kääntyi Ylen tueksi
Keskustelu Ylen tekstisisältöjen määrästä ja laadusta on ollut eduskunnan käsissä liki parin vuoden ajan. Tämän kuun alussa eduskunta päätyi tulkintaan, jossa pääosan Ylen verkossa julkaisemasta aineistosta pitää sisältää kuvaa tai ääntä.
Lopputulos on lähes päinvastainen, mihin asiasta kannellut yksityisiä lehtitaloja edustava Medialiitto alun perin pyrki. Liiton tavoitteena oli muutamissa eurooppalaisissa maissa noudatettu käytäntö, joissa kansallisten yleisradioyhtiöiden toimintaa on suunnattu perinteiseen tv- ja radiojulkaisuun.
Tätä kantelullaan haki myös Medialiitto. Ajatuksena oli tv- ja radiosidoksella hidastaa ja jopa estää Ylen laajentumista yksityisen median tontille, pitkiin ajankohtaisjuttuihin.
Eduskunta päätti itse asiassa nyt, ettei tv- ja radiojulkaisua käytännössä edes tarvita. Video- tai audiosisältö riittää. Yle sai itse asiassa nyt vain lisää mahdollisuuksia laajentaa toimintansa.
Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on taitava ja verkostoitunut lobbari. Eduskunnassa on myös vahvaa perinnettä asettua tiukoissa tilanteissa oman mediayhtiönsä taakse. Näin kävi myös Yle-veron osalta, joka oli aiemman toimitusjohtajan Lauri Kivisen taidonnäyte.
Ylen johto ja henkilöstö tuntevat myös yksityisen median tarpeet. Myös Medialiiton kantelun sisältö ymmärretään Pasilassa. On täysin mahdollista, että Yle myös toimii sen hengen mukaisesti. Uutta riitaa kaupallisten medioiden kanssa tuskin halutaan tilanteessa, jossa Ylen omakin rahoitus tulee jälleen kerran arvioitavaksi.
Yle joutuu muutenkin olemaan massiivisten resurssiensa kanssa varuillaan. Seuraava eduskunta ottanee taas kerran kantaa yhtiön rahoitukseen ja julkisen palvelun rajauksiin. Harva uskoo Ylen pystyvän enää laajentumaan muun median kustannuksella.
Sen sijaan konkreettisia yhteistyötarjouksia Yleltä on syytä odottaa tulevaisuudessakin.
Tulevien mahdollisten säästöjen osalta yhtiön on pystyttävä priorisoimaan toimintansa esimerkiksi uutis- ja ajankohtaissisältöihin, joiden kysyntään Yle on nykyisessä kriisitilanteessa kyennyt vastaamaan hyvin.
Tosin samaan on yltänyt myös kaupallinen media, joka haastaa tällä hetkellä julkisen palvelun yhtiötä laajasti ja ansiokkaasti.
Kilpailu tekee hyvää myös Ylelle.
Konkreettisia yhteistyötarjouksia Yleltä on syytä odottaa tulevaisuudessakin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
