Sopiminen avuksi
”Konekaupan riitoihin kaivattaisiin sovitteluelintä.”Riitely käy usein kalliiksi. Erityisen kallista on riitojen ratkominen oikeussaleissa.
Riita-asioita ratkovat tuomarit ovat turhautuneita siitä, että oikeuslaitosta rasitetaan asioilla, jotka olisi järkevämpi sopia muuten kuin käräjillä. Sovittelussa eniten voittavat riidan osapuolet – he säästävät sekä aikaa että rahaa.
Yksityishenkilöiden riidat ovat usein pieniä. Jos riidan toisena osapuolena on yritys, yksityishenkilöllä on apunaan kuluttajansuoja. Se helpottaa asian sopimista.
Yrittäjällä ei ole kuluttajansuojaa. Yritykset katsotaan koosta tai kokoerosta huolimatta yhtä vahvoiksi toimijoiksi. Siksi riitatapaukset ratkotaan yleensä oikeudessa (MT 12.12.).
Jos vastassa on suuri yritys – kaupan ketju tai suuri tarvikevalmistaja – pienyrittäjän asema riitatapauksessa on vaikea. Riidan ratkominen oikeudessa voi tulla kalliiksi. Hävinneen vastattavaksi saattavat tulla myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut.
Toisilleen tutut maanviljelijä ja maatalouskauppias löytävät kiistoihinsa sovun yleensä ilman lakimiesten apua. Kannattaa silti muistaa, ettei kuluttajansuoja koske myöskään maatalousyrittäjää.
On tapauksia, joissa viljelijä on päätynyt käräjöimään riita-asiassa esimerkiksi konekaupan kanssa. Jos kiista on hävitty, käräjiltä on saatettu palata jopa kymmeniin tuhansiin euroihin noussut lasku kainalossa.
Vuoteen 2009 saakka viljelijöiden ja kauppiaiden riitoja ratkottiin konelautakunnassa. Lautakuntaan kuului viljelijöiden, kaupan sekä konevalmistajien edustaja, ja sen kantaa riitaosapuolet usein kunnioittivat.
Maatalous- ja konekauppaan kaivattaisiin edelleen konelautakuntaa vastaavaa sovitteluelintä. Se turvaisi kiistan tasapuolisen tarkastelun ja pelastaisi monessa tapauksessa turhalta käräjöinniltä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

