Vegaanivalmisruokien tarjonta kasvaa: makaronilaatikkoa, riisipuuroa ja hernekeittoa
Suomalaisilla tuotteilla on vientipotentiaalia, Lidl Suomesta kerrotaan.Vegaanisten tuotteiden valikoima on tänä syksynä paisunut vauhdilla. Jo tovin markkinoilla olleen Nyhtökauran ja kasvispiirakka Vihiksen lisäksi kauppoihin on tullut esimerkiksi kasvipohjainen makaronilaatikko, mikropitsa, riisipuuro ja kotimaisia vegaanijuustoja.
Erityisesti Versofoodin härkäpavusta valmistama kasviproteiini Härkis on löytänyt ostajia.
"Härkis on todella iso tuote ja peittoaa lihahyllyssä esimerkiksi broilerin paistisuikaleet. Kun ottaa huomioon, että se tuli markkinoille vasta syyskuussa, se on löytänyt asiakaskunnan todella hyvin", Keskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo.
Härkis myy myös S-ryhmän kaupoissa.
"Muita hittejä ovat Saarioisten Vegepizza ja Hoviruoan Vegeburger. Toukokuussa lanseerattu Nyhtökaura kiinnostaa edelleen todella paljon, ja lauantaisin Prismoihin saatava erä myydään aina nopeasti loppuun", S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo.
Myös Lidlissä kasvisruokavalioon ja vegaaniseen ruokavalioon sopivat tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan.
"Tällä hetkellä vegaanisista valmisruoista asiakkaidemme suosikkeja ovat Marinara-kiviuunipitsa ja kotimainen, gluteeniton luomukasvishernekeitto. Lihattoman ruokavalion vanavedessä on noussut myös erilaisten vaihtoehtoisten proteiinilähteiden tarjonta. Olemme tänä vuonna lanseeranneet omalle merkillemme esimerkiksi 30 prosenttia herneproteiinia sisältävän pastan", Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kuvailee.
Vegaanitrendi on nähtävissä myös muissa Euroopan maissa. Suomalaisilla vegaanituotteilla voikin olla hyviä vientimahdollisuuksia.
"Suomalaisissa vegaanituotteissa on viimeaikoina nähty hienoja tuoteinnovaatioita, joissa mielestämme voi olla potentiaalia myös vientiin. Nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka meidän Suomessa kannattaa elintarvikeviennissä keskittyä pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin", Hansio arvioi.
Vegaanituotteet ovat usein kalliimpia kuin eläinkunnantuotteita sisältävät vastaavat. Akseli arvioi, ettei hinta ole ollut kuluttajille kynnyskysymys.
"Esimerkiksi Nyhtökaura viedään käsistä. Sijoittelu on tärkeää: kun vegaaninen proteiinituote sijoitetaan lihahyllyyn, kuluttaja löytää sen helposti ja voi korvata sillä lihan esimerkiksi lasagnessa."
Hintojen odotetaan kuitenkin laskevan sitä mukaa, kun kysyntä lisääntyy ja volyymit kasvavat.
Lue lisää:
10 prosenttia lisää liikevaihtoa vegaanituotteilla – HoviRuoka suunnittelee seuraavaksi vientiä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

