We have this thing called mustikka – uudet nettisivut houkuttelevat ulkomaiden marjaostajia
Arktiset Aromit ry on julkaissut uudet, mustikasta kertovat nettisivut englanniksi.Luonnontuotealan järjestö Arkiset Aromit ry on julkaissut verkkosivut, jotka kertovat mustikasta englanniksi.
Sivuilla kerrotaan mustikan kasvualueesta, poiminnasta, ravintoarvoista, laadusta, tuotteista ja mustikkatuotteita myyvistä yrityksistä.
Pohjoisen metsämustikka tunnetaan maailmalla selvästi heikommin kuin viljelty pensasmustikka. Sivuston on tarkoitus helpottaa kansainvälisten ostajien työtä tuotteiden etsinnässä.
Maa- ja metsätalousministeriö on tukenut sivuston tekoa.
Arktiset Aromit ry:n mukaan metsämarjojen kaupallinen poiminta on 2000-luvulla melkein kaksinkertaistunut Suomessa.
Sekä vienti, jalostus että kotimaan kulutus ovat kasvaneet.
Viime vuonna metsämarjoja vietiin pakasteena ja tuoreina runsaan 35 miljoonan euron arvosta, yhteensä 15,8 miljoonaa kiloa.
Tämän lisäksi erityisesti mustikkaa viedään pidemmälle jalostettuina tuotteina, mikä ei tullitilastossa näy marjavientinä. Ilmiö on näkynyt jopa mustikkaviennin vähenemisenä: kun marjaa jalostetaan aiempaa enemmän kotimaassa, vientiin riittää entistä vähemmän marjaa.
Tilastojen perusteella vaikuttaa siltä, että entistä useampi suomalainen ostaa marjansa kaupasta.
Pakastettujen metsämarjojen myynti elintarvikekaupoissa on kymmenen vuoden aikana lähes kolminkertaistunut.
Uudet mustikkaverkkosivut osoitteessa www.arcticbilberry.fi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

