Valion tulos koheni viime vuonna – nosti tuottajahintaa laskuvuosien jälkeen
Vientimarkkinoilla vaaditaan ponnisteluja, sillä kotimaan kulutus on kääntynyt laskuun, meijeriyhtiö muistuttaa.
Valion viime vuonna käyttöön otettu välipalatehdas Riihimäellä kertoo yhtiön panostuksista kestävämpään tuotantoteknologiaan. Tehtaan energiasta yli kolme neljäsosaa on uusiutuvaa. Kuva: Sanne KatainenMeijeriyhtiö Valio sinnitteli hyvän tuloksen viime vuonna, vaikka Euroopassa oli runsaasti maidon ylituotantoa. Liikevaihto koheni 4,3 prosenttia 1 708 miljoonaan euroon ja myös omavaraisuusaste parantui 2,0 prosenttia.
Maitotuotto koheni 5,0 ja maitokate 3,2 prosentilla. Investointien määrä putosi peräti viidenneksen, 98 miljoonaan euroon.
Tuottajahinta nousi 39,0 senttiin litralta, mistä jälkitilin osuus oli 0,5 senttiä. Se on nyt korkeampi kuin kahtena edellisvuonna.
Valiolaisten meijerien vastaanottama maitomäärä putosi 1,3 prosenttia 1 837 miljoonaan litraan, kun koko maan maidontuotanto laski viime vuonna prosentin.
Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme ennakoi tulostiedotteessa maitomarkkinoiden kilpailutilanteen jatkuvan vaikeana. Valion raakamaidosta 35–40 prosenttia on mennyt jauheiksi ja voiksi, joten niiden vaikutus kannattavuuteen on suuri. Lisäksi kotimaassa maitotuotteiden kulutus laskee.
Kotimaan liikevaihto pysyi ennallaan. Viennin liikevaihto sen sijaan kasvoi 12,4 prosenttia.
Valio jatkoi kasvua Ruotsissa, Baltiassa, Venäjällä ja Kiinassa. Yhtiö vastaa nyt noin neljänneksestä Suomen elintarvikevientiä.
Uusien vientimarkkinoiden avaamisessa ei ole tarjolla pikavoittoja, sillä se vaatii viranomaisten lupaprosessin lisäksi myös pitkäjänteistä tunnettuuden rakentamista, Hurme muistuttaa.
Tähän tarvitaan edelleen investointeja niin henkilöstöön kuin markkinointiin: "Etsimme jatkuvasti uusia tapoja tehdä asioita ketterämmin ja tehokkaammin."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
