
Tuottajien lahja kouluille: kasiluokkalaiset kokkaavat kotimaisista raaka-aineista juhla-aterian
Samalla kerrotaan, miksi kannattaa valita suomalaista ruokaa.
Nanna Ranta-aho muistelee viimeksi tehneensä kääretorttua joskus viisivuotiaana äidin kanssa. Luca Järvinen seuraa työtä vierestä. Kuva: Kari SalonenNaudan sisäpaistia , palsternakkaa, porkkanaa, vadelmia, voita, munia, rahkaa. Porvoon Linnajoen koulun kotitalousluokan pöytä notkuu hienoja raaka-aineita, jotka kaikki on tuotettu Suomessa.
MTK tarjoaa tänä syksynä yläkoulun kahdeksasluokkalaisten yhdelle kotitaloustunnille raaka-aineet ja opetusmateriaalin, jossa punaisena lankana on kotimaisuus.
Kotitalousopettaja Noora Seitaniemi aloittaa tunnin kysymällä, kuinka moni kiinnittää huomiota ruuan alkuperämerkkeihin. Neljästätoista oppilaasta yhden käsi nousee.
Ella tietää, että kotimaista kannattaa suosia, koska se on ympäristölle parempaa. Nanna arvelee, että Suomessa tuotettuun ei tarvitse niin paljon säilöntä- ja muita lisäaineita kuin tuontiruokaan.
Opettaja käy läpi suomalaisen ruuan vahvuuksia ja näyttää videon Keisalan tilan navetasta. Nuorista yli puolet viittaa käyneensä joskus navetassa.
Luca Järvinen (oik.) seuraa, kun Roope Heikkinen siivuttaa hasselbackan juureksia. Kuva: Kari SalonenTeoriaosuuden jälkeen päästään itse asiaan eli aterian valmistamiseen. Tavoite on kunnianhimoinen: naudan sisäpaistia, hasselbackan uunijuureksia ja pikkelöityä kurkkua sekä jälkiruuaksi vadelmakääretorttua suolakinuskikastikkeen kera.
Keittiössä alkaa hyörinä, kun jaetaan tehtävät. Opettajaa arveluttaa, ehditäänkö tunnissa valmiiksi.
Opettajasta on hienoa, että tuottajat lähestyvät koulua.
”Pari vuotta sitten täällä kävi joku sikalasta ja lammastilalta. Seiskaluokkalaiset istuivat ihan hiljaa ja kuuntelivat, se oli niin mielenkiintoista”, Seitaniemi kiittelee.
Koronakevät pani MTK:n miettimään uusia lähestymistapoja.
MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivosen mukaan kouluja haluttiin lähestyä koronaturvallisesti: tarjotaan raaka-aineet, opettajan infopaketti ja oppilaille reseptilehtiset sekä kännykkävisa ja videoita – opettaja voi valita, mitä käyttää.
”Haluamme kertoa nuorille kotimaisen ruuantuotannon hyvistä puolista. Jos MTK näkyy jossain torilla, ei siellä käy kasiluokkalaisia kuulemassa”, Siivonen sanoo.
Linnajoen kasiluokkalaisten tunti alkaa olla lopuillaan, mutta paistit ovat vielä uunissa. Kääretortut sentään on saatu valmiiksi, joten opettaja tekee luovan ratkaisun.
”Tänään voidaan viettää väärinpäinpäivää. Aloitetaan ateria kääretortusta”, Seitaniemi ohjeistaa.
Lue myös:
Teinikokkaajan painajainen: Kaupassa ei ole käyty ja köksän etätehtävä pitää palauttaa ihan pian
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


