Koronavirus lisäsi ruuan verkkokaupan suosiota – näitä tuotteita ostetaan eniten tällä hetkellä - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

Koronavirus lisäsi ruuan verkkokaupan suosiota – näitä tuotteita ostetaan eniten tällä hetkellä

Sekä Keskon että S-ryhmän verkkokaupassa kasvu on ollut vahvaa.
Lari Lievonen
Säilykkeet ja kuivatuotteet ovat nyt suosittuja ostoksia verkkokaupassa.

Koronavirus on lisännyt ruuan verkkokaupan suosiota.

Digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että koronavirus on aiheuttanut kauppajätin verkkokauppaan selkeän kysyntäpiikin.

"Useammalta paikkakunnalta ruoan verkkokaupan toimitukset on myyty loppuun tämän viikon osalta, vaikka normaalisti tilauksen voi tehdä samalle tai seuraavalle päivälle", Torniainen sanoo.

Verkkokaupan kautta ostetaan Torniaisen mukaan yleisesti ottaen samoja tuotteita kuin normaalisti kivijalkakaupastakin. Verkkokaupan ostoksissa korostuvat hänen mukaansa kuitenkin jonkin verran hedelmät ja vihannekset. Kivijalkakauppaan verrattuna verkkokaupan ostoksissa alikorostuvat alkoholituotteet. Tässä on taustalla se, ettei niitä ole mahdollista myydä ruuan verkkokaupan kotitoimituksissa.

"Nyt koronaviruksen aikaan ovat korostuneet myös muun muassa pidempään säilyvät kuivatuotteet sekä hygieniatarvikkeet", Torniainen lisää.

Koronavirus näkyy ruuan ostajien käyttäytymisessä verkkokaupassa Torniaisen mukaan myös niin, että nyt tilataan normaalia suurempia määriä tuotteita kerralla.

Verkkokaupan suosion lisääntyminen on Torniaisen mukaan aiheuttanut ruuhkia erityisesti suuremmissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

"Mutta toimitusajoissa on pysytty melko hyvin", hän painottaa.

Keskon päivittäistavarakaupan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo, että verkkokaupan tilausmäärät ovat olleet vahvassa kasvussa jo pitkään, ja viime viikkoina tilausmäärissä on havaittu vielä aiempaa voimakkaampaa kasvua.

"Kauppakohtaisesti tilausaikoja voi olla täyteen varattuna, mutta laajan verkkokauppaverkostomme kautta pystymme palvelemaan kasvavassa kysynnässä", Hovi sanoo.

Käytännön palvelun nopeuttamiseksi Kesko suosittelee käyttämään verkkomaksua tilausten maksamisessa.

"Pyrimme jatkuvasti nostamaan kauppojen keräys- ja kuljetuskapasiteettia sekä varmistamaan palvelun kokonaistoimivuuden", tavarakaupan johtaja lupaa.

Hovin mukaan myös Keskon kohdalla tilanne on se, että verkkokaupasta ostetaan hyvin pitkälti samoja tuotteita kuin kivijalkakaupasta. Myydyimpien tuotteiden joukossa ovat muun muassa kahvi, kurkku, tomaatti, lohifilee sekä kevytmaito.

"Tällä hetkellä verkosta myydyissä tuotteissa korostuvat muun muassa pehmopaperit, säilykkeet ja kuivatuotteet", hän kertoo.

Keskon verkkokaupassa ostoskorin koko on normaalisti noin viisinkertainen kivijalkakauppaan verrattuna.

"Viime viikon osalta ei keskiostoksen osalta näy merkittävää kasvua, mutta yksittäisiä suurempia tilauksia varmasti tehdään", Hovi kommentoi.

Koska tilausmäärät ovat kasvaneet merkittävästi, on se ruuhkauttanut verkkokaupan toimituksia jonkin verran.

"Kauppakohtaisesti tilausaikoja saattaa olla jo täyteen varattuna ja toimitusaika mennä useamman päivän päähän", Hovi myöntää.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Särkikalan heikko saanti, alihankkijan konkurssi ja pakkausongelmat veivät lahnajauhelihan kaupoista – sinnikäs yrittäjä selätti ongelmat ja tuote tekee paluun

Finnwatchin tutkija vapautettiin syytteistä Thaimaan korkeimmassa oikeudessa – syytteet liittyivät ananasmehun vastuulliseen tuotantoon

Mansikat kannattaa poimia tai ostaa ripeästi – "On odotettavissa nopeasyklinen mansikkakausi"

Lähiruokatrendi näkyy myös Alkon hyllyllä — heinäkuussa Alko panostaa pientuottajien tuotteisiin