Grillit nostettu esiin – poikkeustila aiheutti piikin grillituotteiden kysyntään
Talvi on ollut poikkeuksellinen Etelä-Suomessa muutenkin kuin koronan takia. Moni on pitänyt grillin esillä koko ajan, ja koronakaranteenin takia ruuanlaitto kotona ja myös grillaus on lisääntynyt.
Makkara on yhä suosittu grillattava. Suomalainen syö keskimäärin seitsemän pakettia grillimakkaraa vuodessa, mikä tekee 28 makkaraa pekkaa päälle. Kuva: Riitta Mustonen"Viime viikonloppuna huomattiin selkeä piikki myös grillituotteiden kysynnässä", kertoo HKScanin Suomen markkinointijohtaja Anna Terimo.
HKScanin teettämän tutkimuksen mukaan kymmenen prosenttia suomalaisista grillaa ympäri vuoden. Lihatalot ovat tuoneet kilpaa markkinoille grilliin sopivia tuoteuutuuksia, joiden nimissä tavallisella kokilla saattaa mennä sormi suuhun. On flank steikkiä ja babyribsejä, tomahawkia ja fileelankkua.
Grillaaminen rantautui Suomeen Amerikasta vasta 1970-luvulla, kun pallogrillit valtasivat kesämökki- ja takapihoja. 1990-luvulla alkoi olla tarjontaa muustakin grillattavasta kuin makkarasta ja grillaaminen yleistyi.
Nyttemmin grillauksesta on tullut joillekin ihan harrastus – artesaanigrillaajat ovat tarkkana jopa siitä, millä puulajilla ja kenen tekemillä lastuilla he grillaavat.
"Laajin trendi on grillifuusio, jossa yhdistellään vivahteita ympäri maailmaa. Grillissä saatetaan tehdä aamupala tai koko ateria tai grillata vain vegeä", kuvailee HKScanin lihaliiketoiminnan johtaja Mikko Järvinen.
Uusimmaksi nousevaksi suuntaukseksi Järvinen povaa helppoa ja nopeaa grillausta: kypsennetään pieniä paloja, viipaleita ja vartaita nopeasti.
"Eikä burgermaniakaan näytä hiipumisen merkkejä. Itse tehtyjen naudanlihapihvien rinnalle ovat tulleet broileri, halloumi ja vege."
HImogrillaaja ei välty kilpavarustelulta. Tarjolla on jos jonkinlaista hilavitkutinta, appia ja telinettä sekä erilaisia savustimia ja grillejä. Uusimpia tulokkaita on avotuligrilli, jossa keskellä on avotuli ja paistopinnat sen ympärillä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

