Ruuan hintakilpailu alkamassa: Lidl pyrkii selvästi halvimmaksi ketjuksi
Lidlin mukaan hintojen lasku ei vaikuta tuottajille maksettaviin hintoihin.
Lidl aikoo varmistaa edullisimman ostoskorin alentamalla noin joka yhdeksännen tuotteen hintaa pysyvästi. Kuva: Eija MansikkamäkiLidl aikoo alentaa lähes 300 tuotteen hintaa pysyvästi. Alennukset aiotaan toteuttaa syksyn aikana porrastetusti.
Kun Lidl tuli Suomeen 2000-luvun alussa, se profiloitui muita halvempana ruokakauppana ja aloitti osaltaan ruuan hintakilpailun. Uusilla alennuksilla ketju haluaa varmistaa tarjoavansa markkinoiden halvimman ostoskorin.
"Mielikuva Suomen edullisimmasta ruokakaupasta on ihmisten mielissä muuttunut epäselväksi. Halvat hinnat ovat osa Lidlin dna:ta ja siksi olemme päättäneet laskea satojen tuotteiden hintaa pysyvästi", kertoo Lidlin kaupallinen johtaja. Mikko Forsström.
Alennuksia on tulossa kaikkiin tuoteryhmiin. Mukana on muun muassa maitotuotteita, kahvia, kuiva-aineita, valmisruokia sekä makeisia ja eläinten ruokaa. Suurin osa alennuksista koskee Lidlin omia tuotemerkkejä.
Kaupan tiedotteen mukaan myyntihintojen alentaminen ei vaikuta tuottajalle maksettavaan hintaan vaan alennus on pois kaupan omasta katteesta. Hinnat tuottajien kanssa on neuvoteltu ja sopimukset tehty jo ennen päätöstä alennuksista.
"Hintojen laskeminen tulee meille todella kalliiksi, voidaan puhua miljoonainvestoinnista. Mutta uskomme, että tämä uutinen otetaan koronakevään jälkeen vastaan erityisen hyvin suomalaisten keskuudessa", Forsström sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

