LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ruoka

Yksi Suomen suurimmista kasvistuotteista on lihatalon käsialaa – "Liha, maito, kasvikset ja vilja eivät sulje toisiaan pois", Atrialta todetaan

Atrian tuotevalikoima on vahvasti lihapohjainen, mutta tuotekehitystä tehdään myös kasvisruuissa.
Carolina Husu
Atrian pinaattiohukainen on yrityksen mukaan yksi Suomen suurimpia kasvistuotteita.

Atria toi runsas vuosi sitten markkinoille lihattoman Vegyu- tuotesarjan, johon kuuluu muun muassa valmisruokia ja leikkeleitä. Tuotteista osa on kokonaan kasvipohjaisia, osassa proteiinin lähteenä on kotimainen kananmuna.

Kyseessä ei ollut mikään hyppy tuntemattomaan, sillä Atria on jo pitkään valmistanut myös kasvisruokia, kuten pinaattiohukaisia ja annoskeittoja.

"Ne vastaavat samaan tarpeeseen kuin Vegyu. Vegaaneja on edelleen melko maltillinen määrä. Paljon on niin sanottuja fleksaajia, jotka etsivät välillä vaihtoehtoja liha- ja maitotuotteille", markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Sanna Päällysaho Atrialta sanoo.

Suomessa kasvisvaihtoehtoja halutaan ruokavalioon enimmäkseen vaihtelun ja keveyden vuoksi.

Atrian Vegyu-brändi rakennettiin yhdessä konsernin Ruotsin toimijoiden kanssa. Tuoteryhmän lähtökohtina ovat Päällysahon mukaan helppous ja nopeus. Suosituimpia tuotteita ovat muun muassa lihapiirakan tyyppiset kasvispiirakat.

Päällysaho myöntää, että Vegyun alku ei ole ollut helppo. Osa tuotteista on jo poistunut tuotannosta, ja uusia on tuotu tilalle. Brändinä Vegyu on vielä melko pieni. "Kaikesta hypestä huolimatta kasviproteiinien suosio on jopa laskenut. Toki markkinaan tulee koko ajan uusia toimijoita."

Atrian perinteiset kasvisruuat ovat sen sijaan Päällysahon mukaan "hyvän kokoisia tuotteita". Pinaattiohukainen on yksi Suomen suurimpia kasvistuotteita.

"Rotaatio valmisruuissa on kova. Nykyisin on paljon vaikeampaa onnistua tuomaan markkinoille valtavan osuuden saavia tuotteita, kuten vaikka pinaattiohukaiset ja Hiillos-makkara aikoinaan."

Vaikka Atrian tuotevalikoima on vahvasti lihapohjainen, tuotekehitystä tehdään myös kasvisruuissa.

"Meidänkin mielestä ihmisten on hyvä syödä enemmän kasviksia. Esimerkiksi grillikauteen on tuotu lihan rinnalle kasvistuotteita", Päällysaho sanoo.

Kasvispuolta vahvistetaan myös yhteistyöllä Satokausi-kalenterin kanssa.

"Tarpeet muuttuvat, ja tarkoitus on vastata niihin. Liha, maito, kasvikset ja vilja eivät sulje toisiaan pois, vaan niiden pitäisi mahtua samalle lautaselle."

Tuotekehityksen punainen lanka on kotimaisuus. "Haluamme kehittää ja tuottaa hyvää suomalaista ruokaa jatkossakin."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

K-ryhmä tutki: Kuluttajilla voimakkaampi huoli kotimaisen ruokatuotannon säilymisestä kuin koskaan – tältä näyttää ensi vuoden ruokakori

Koulun hävikki hupeni ja lapset oppivat, miten köyhillä ritareilla voi hillitä hukkaa – Kangasniemen maaseutuseura palkittiin ahkerasta ruokahävikkityöstä

Viisi Laitilan olutta mitalisijoille merkittävässä olutkisassa – kultaa tai pronssia kaikille oluille, joilla kilpailuun osallistui

Suomalaiset kuluttivat kotimaista kalaa viime vuonna vain kolme ja puoli kiloa asukasta kohti – tuontikalaa upposi yli yhdeksän kiloa