
Suomalaiset kysyvät niin eksoottisia juomia, ettei niiden ainesosia saa tuoda EU:hun
Korealaista, japanilaista ja kiinalaista ruokaa myyvän JK Shopin Kampin myymälän isoin asiakasryhmä ovat 12–16-vuotiaat. ”Yritän tehdä kaikesta kohtuullisen hintaista”, kertoo franchise-yrittäjä Steven Wu.
Puukakun makuna on matcha eli japanilainen teelehtijauhe, joka tehdään varjossa kasvaneiden teepensaiden lehdistä. Kuva: Carolina HusuTuliset korealaiset nuudelit, japanilaiset juomat ja japanilaiset riisileivonnaista mochit ovat Helsingin Kampissa sijaitsevan JK Shopin suosituimpia myyntiartikkeleita, kertoo kaupan omistaja Steven Wu.
Franchise-yrittäjä on muuttanut Suomeen Kiinan Shanghaista.
Japanilaista, korealaista ja kiinalaista ruokaa myyviä JK Shopeja on avautunut viime vuosina pääkaupunkiseudun ostoskeskuksiin sekä Hyvinkäälle, Ouluun ja Turkuun.
Kampin liikkeessä myynnissä on värikkäitä snackseja ja juomia sekä pikkukrääsää Japanista. Anime-korttien lisäksi hyllyistä löytyy muun muassa japanilaisen, Hello Kittystä tunnetun Sanrion tilpehööriä.
Perunalastuvalikoimasta löytyy muun muassa wasabin ja mustekalan makuisia sipsejä sekä sitruunamarinoituja kananjalan makuisia sipsejä, kertoo Steven Wu. Kuva: Carolina HusuKuivatuotteiden lisäksi kauppa myy pakasteita.
Tarjolla on myös esimerkiksi taiwanilaista kuplateetä, taiwanilaisia makeita makkaroita ja takoyakia eli japanilaisia mustekalapalleroita. Ruuat ovat pakasteita, jotka lämmitetään kaupassa.
Myynnissä on myös tuoreita onigirejä. Wu hakee ne Helsingin Punavuoressa sijaitsevasta Kamome-ravintolasta, joka on japanilaisille tuttu elokuvasta Ruokala Lokki.
Seuraavaksi Wu aikoo tuoda myyntiin jäähiutaleet.
Kampin JK Shop myy ravintola Kamomen valmistamia tuoreita onigirejä eli riisikolmioita, jotka on kääräisty merilevään. Kuva: Carolina HusuSuomalaiset tuntevat Wun mukaan Aasian maiden keittiöitä hyvin.
Aasiassa asuneet suomalaiset osaavat kysyä alueellisia erikoisuuksia ja eksoottisia juomia.
Kaikkia toiveita ei Wun mukaan pystytä toteuttamaan. Esimerkiksi juomissa on toisinaan ainesosia, joita ei saa tuoda EU:n alueelle.
JK Shop ostaa myymänsä ruuat Euroopasta. Ruokaturvallisuus on siis Wun mukaan kunnossa.
Aiemmin osa tavarantoimittajista ei tehnyt pakkausmerkintöjä suomeksi.
”Nyt tilanne on paranemaan päin.”
Wu työskenteli aiemmin matkailualalla. Kaupan avaaminen vuosi sitten oli hänestä oikea valinta. Työntekijöitä on nyt yhdeksän, joista puolet on Japanista.
Kävijäpiikki liikkeessä on iltapäivällä, kun koulut loppuvat.
”Asiakkaita on sopivasti. Isoin asiakasryhmä ovat 12–16-vuotiaat.”
Vakituisia asiakkaita on löytynyt, vaikka Aasian maut ovat löytäneet tiensä myös isoihin marketeihin.
”Yritän tehdä kaikesta kohtuullisen hintaista”, kertoo Wu.
Pikanuudelipussien lisäksi kaupasta saa kupin ja kuumaa vettä, joten nuudelit voi valmistaa paikan päällä ja jäädä pöytiin istuskelemaan.
”Parin euron nuudelipussit menevät kaupaksi nuorille.”
Steven Wu uskoo nuudelien suosion kasvavan Suomessa. ”40 prosenttia suomalaisista asuu yksin tai kaksin.” Kuva: Carolina HusuMakuja maailmalta
Ukrainalaisella Sopilka-kaupalla on Helsingissä kaksi myymälää, joista toinen avattiin kesällä.
Lähi-idän ruokiin erikoistunut Alanya Market avasi ison myymälän Helsinkiin viime vuonna.
Meksikolainen ruokakauppa Dos Tecolotes avautui Helsinkiin 2021.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



