Suomalaiset intoutuivat popsimaan kasviksia kalenterin mukaan
Satokausikalenterin kanssa tehty yhteistyö kasvatti S-ryhmän ruokakauppojen vihannesten ja hedelmien viime vuoden myyntiä 12 miljoonaa kiloa.
Sesongin kasviksista nauttiminen on paitsi edullista myös ympäristöystävällistä. Kuva: Jaana KankaanpääSOK kutsuu viljelijöiden onnenpotkuksi sitä, että S-marketeissa ja Prismoissa nostettiin viime vuonna näyttävästi esille kauden kasviksia.
Esimerkiksi kotimaisten juuresten myynti on kymmenien prosenttien kasvussa ja satokausikonseptin myötä osan kysyntä on moninkertaistunut, kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.
Tuttujen perunoiden ja porkkanoiden lisäksi moni on tutustunut kotimaisiin päärynöihin, kurpitsoihin, keltajuuriin ja savojinkaaleihin. Viime vuonna esimerkiksi kurpitsamyynti 13-kertaistui ja keltajuuren kauppa kävi 30-kertaisesti, Oksa kertoo.
Kasvisten myynnin veturina on ollut S-ryhmän yhteistyö Satokausikalenterin kanssa. Kalenterin tavoitteena on auttaa kuluttajia löytämään kaupoista sesongin kasviksia.
Satokauden kasvikset ovat runsaamman tarjonnan ja edullisempien kasvatus- ja kuljetuskulujen ansiosta usein edullisempia kuin sesongin ulkopuoliset kasvikset, kertoo Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula.
"Runsas tarjonta vaikuttaa kasvisten hintoihin, eli näkyy säästönä sesonkia suosivien lompakoissa. Terveellinen ruoka ei ole kallista, kun tietää mitä ostaa."
Oksa ja Karjula kannustavat suomalaisia lisäämään kasvisten kulutusta. He muistuttavat, että alle 10 prosenttia suomalaisista syö niitä suositellut viisi annosta päivässä.
Karjulan mukaan valtaosa syömistämme kotimaisista vihanneksista koostuu alle kymmenestä eri kasviksesta. Hedelmistä suomalaiset syövät lähinnä sitruksia, banaania ja omenaa.
"Nykyisillä tottumuksilla ravitsemussuositusten mukaisen tason saavuttaminen tuskin onnistuu."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

