Katso video: Suomalaiset ruukkuvihannekset kasvattavat suosiotaan
Ruukkusalaattien viljely kipusi viime vuonna uuteen ennätykseen, 85 miljoonaan ruukkuun. Kaikkiaan ruukkuvihanneksia eli salaatteja ja yrttejä tuotettiin 108 miljoonaa kappaletta. Katso video, miten ruukkuvihanneksia viljellään Joroisissa Famifarmin kasvihuoneissa.JOROINEN (MT)
”Kuluttajan toiveet sanelevat, mitä me viljelemme”, sanoo Albert Grotenfelt. Hän omistaa puoliksi sisarensa kanssa Famifarm Oy:n, joka viljelee maamme kattavinta valikoimaa ruukkusalaatteja ja -yrttejä. Niitä myydään Järvikylä-tuotemerkillä.
Ideoita pitää olla myös omasta takaa. ”Aasia on oikea aarreaitta, koska siellä kasviksia on aina käytetty monipuolisesti, ja yrttien valikoima on valtava”, jatkaa toimitusjohtaja Jukka Pehkonen.
Kaikki maanosan kasvit eivät menesty Suomessa, mutta joukossa on tännekin sopivia.
Lähiruuan suosio ja halu tietää ruuan alkuperä ovat merkittäviä ruukkuvihannesten kysynnän nousukiidon kasvualustoja. Tämän trendin Grotenfelt uskoo jatkuvan. ”Kehityksen taustalla on kaupunkilaisten kaipuu juurilleen.”
Pääsiäinen ja joulu ovat ruukkuvihannesten sesonkeja, joten siemeniä on osattava kylvää oikeaan aikaan ja riittävästi.
Pääsiäinen on erityisesti mintun kulta-aikaa. Jos se valmistuu viikon liian myöhään, sitä ei juuri osteta. Viikko liian aikaisin on sekin ongelma, mutta ei aivan myöhästymisen veroinen, Pehkonen kertoo.
Sää lisää pääsiäisen tavarantoimitukseen vaikeutta sen mukaan, osuvatko pyhät maaliskuun alkuun vai vasta huhtikuulle.
Toisaalta pääsiäinen on joulua helpompi, koska pääsiäisen viikonpäivät ovat aina samat eli tavaraa toimitetaan kauppoihin aina samaan aikaan.
Lue aiheesta lisää perjantain Maaseudun Tulevaisuudesta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


