Uusi kilpailulaki: S- ja K-ryhmätmääräävässä markkina-asemassa
Päivittäistavarakauppojen kilpailun valvonta tehostuu. Hallitus antoi torstaina eduskunnalle lakiesitykset, joiden mukaan päivittäistavarakauppaketju on määräävässä markkina-asemassa, jos sen valtakunnallinen markkinaosuus on vähintään 30 prosenttia.
Lakiesitys etenee eduskuntaan ja se käsitellään kevään aikana.
Lakimuutokset koskevat nyt etenkin sekä K- että S- kaupparyhmiä. Niillä on yhteensä noin 80 prosentin osuus Suomen päivittäistavarakaupasta.
Suomen Lähikauppa Oy:llä eli Siwalla ja Valintatalolla on tutkimusyhtiö Nielsenin mukaan noin 8 prosentin siivu ja muilla yksityisillä, kuten Lidl-kaupoilla, yhteensä 12 prosenttia.
Suurten kaupparyhmien olisi noudatettava määräävässä markkina-asemassa olevia yrityksiä koskevia sääntöjä. Ne eivät saisi käyttää toimintatapoja, jotka entisestään heikentävät kilpailua.
Isot kaupparyhmät eivät myöskään voisi asettaa kohtuuttomia osto- tai myyntihintoja.
Kaupparyhmät saavat kasvattaa markkinaosuuttaan kaupan tavanomaisin kilpailukeinoin.
Hallitus uskoo, että kilpailulain uudistuksesta hyötyy kuluttaja, sillä kaupan valikoima voi kasvaa entisestään.
Se myös parantaisi kaupan tavarantoimittajien mahdollisuuksia saada tuotteitansa kaupan valikoimiin tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin.
Kilpailulain valvomisvastuu on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.
Se voi lain perusteella puuttua entistä paremmin kaupparyhmien kilpailunvastaiseen käyttäytymiseen yksittäisissä tapauksissa.
Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö arvioidaan nykyisten, vakiintuneiden periaatteiden mukaan.
Väärinkäyttö kielletään kilpailulaissa ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyssä sopimuksessa.
Markkina-aseman väärinkäytöstä voidaan määrätä rangaistusluonteinen sakkomaksu.
JANNE IMPIÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
