Pikaruokaloissa viidennes myyntituloista kilisee pimeänä taskuun
Matkailu- ja ravintolapalveluiden (Mara) jäsenet arvioivat vuonna 2009, että pizzeria- ja kebabravintoloissa 20 prosenttia myynnistä menee ohi kirjanpidon. Ostotapahtumia manipuloidaan ja kassakoneen luukkua saatetaan pitää auki lyömättä koneeseen mitään.
Työ- ja elinkeinoministeriö on selvittänyt paljon käteistä käyttäviltä toimialoilta, tulisiko Suomeen säätää velvoite kuitin antamisesta. Majoitus- ja ravitsemisalalla menetetään joka vuosi pimeälle työlle yli sata miljoonaa euroa työtuloista maksamatta jääneitä verotuloja.
Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi kannattaa kuitinantovelvoitetta.
”Kuitinantopakko ja kuitin tietosisällön määrittäminen on tehokas keino vähentää harmaata taloutta ravintoloissa ja muilla käteisaloilla.”
Tavanomaisin harmaan talouden muoto on tulojen kirjaamatta jääminen eli ohimyynti.
Ohimyynnillä tarkoitetaan tavaroiden tai palveluiden käteismaksuja, joita ei asianmukaisesti merkitä kirjanpitoon. Pimeitä tuloja voidaan käyttää muun muassa tukkuhankintoihin sekä palkkojen maksuun.
Ruotsissa on vuodesta 2010 alkaen edellytetty käteiskaupassa tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöä. Myyjän täytyy myös antaa kuitti asiakkaalle.
Kassatapahtumien näpelöinti on tehty astetta vaikeammaksi, sillä kassakoneiden mustat laatikot rekisteröivät muistiin kaikki toiminnot. Suomessa näitä kassakoneita koskeva selvitys tehdään kuluvan vuoden aikana.
Mara vastustaa tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden laillistamista, sillä niiden kustannusten arvioidaan olevan liian suuria hyötyihin verrattuina.
”Ongelma on siinä, että kassakoneiden uusiminen koskisi myös rehellisiä yrittäjiä. Kuitinantopakko ja sen tehostaminen laiminlyöntimaksuin tuottaisi saman lopputuloksen halvemmalla”, Aittoniemi toteaa.
Kuitin tarjoaminen asiakkaalle on tavanomaista ja hyvän tavan mukaista kuluttajakauppaa. Kuitin tarkoitus on kertoa asiakkaalle maksutapahtumasta. Siitä todetaan, mistä kaupasta mitäkin on ostettu ja mihin hintaan.
Kuitti helpottaa esimerkiksi virheestä valittamista ja tuotteen vaihtoa tai palautusta silloinkin, kun se perustuu kauppiaan antamaan vaihto- tai palautusoikeuteen.
Kuitinantopakko määrittelisi kuitin sisällölle jatkossa uudet vähimmäisvaatimukset.
Ministeriön alustavista arvioista ja kansalaiskyselystä tehdään yhteenveto kesän jälkeen, jolloin ne käydään läpi. Syksyllä arvioidaan, ryhtyykö hallitus valmistelemaan esitystä kuittipakosta.
TANJA KORPELA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
