Tänä vuonna teitä päällystetäänvähiten 2000-luvulla
Huonokuntoisten teiden määrä kaksinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä, jos kunnostusrahojen määrä pysyy nykytasolla, konsulttiyhtiö Pöyry laskee.
Vuonna 2012 päällystettä uusitaan hieman reilut 2 000 kilometriä.
Määrä on 2000-luvun pienin. Vuosina 2003 ja 2005 uusittiin lähes 4 500 kilometriä päällystettä.
Heikkeneminen voitaisiin kuitenkin pysäyttää lisäämällä korjausrahoja 15–20 miljoonalla eurolla vuodessa.
”Tällä hetkellä rahaa käytetään noin 135 miljoonaa euroa vuodessa. Jos summaa kasvatettaisiin kymmenellä prosentilla vuosittain, kunnes se olisi noin 200 miljoonaa vuodessa, saataisiin päällystyksen kunnon heikkeneminen pysäytettyä”, johtaja Heikki Jämsä rakennusteollisuudesta sanoo.
Jämsä arvioi, että päällystämällä noin 5 000 kilometriä tietä vuodessa, tiestön heikkeneminen pysähtyisi.
”Korjausvelan korjaamiseksi pitäisi panostuksia lisätä vuosittain kymmenen vuoden ajan.”
Lisäraha tosin auttaisi vain tien pinnan parantamiseen. Jäljelle jää vielä teiden rakenteiden korjaaminen. Nykyisen myös käytetään ohuempaa kerrosta asvalttia. Ohut kerros on vaikeampi saada tiiviiksi.
”Mitä ohuempi kerros, sitä vaikeampi se on tiivistää. Meillä käytetään nastarenkaiden vuoksi isokokoista 20 millin kiveä asvaltissa ja paksussa kerroksessa kivet asettuvat paremmin”, Jämsä sanoo.
Jos kivet eivät asetu tiiviisti, jää pinnoitteeseen koloja, joihin vesi pääsee.
”Päällyste joudutaan uusimaan muutaman vuoden välein, jos asvalttikerros jää liian ohueksi.”
Tien korjaaminen on kalliimpaa kuin ennen. Vuodesta 2005 polttoainekustannukset ovat lähes kaksinkertaistuneet ja bitumin hinta on kaksi ja puoli kertaistunut.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
