Konsultti: Mavin Hyrrä-projekti on kaaoksessa
Maaseutuvirasto (Mavi) teetti lokakuussa ulkopuolisella konsulttiyhtiöllä arvioinnin Hyrrä-projektin teknisestä tilanteesta, koska sen aikataulut ovat jatkuvasti pettäneet.
Maaseudun Tulevaisuus on saanut haltuunsa viraston sisäiseen käyttöön tarkoitetun raportin tiivistelmän. Sen arvio tietojärjestelmän tilasta on lohduton.
”Projektin tilanne on tällä hetkellä hallitsemattomassa tilassa”, todetaan heti arvioinnin alussa.
Hyrrä-projektilla ei konsulttien mielestä ole realistista aikataulua eikä myöskään budjetti ole hallinnassa.
”Jotta projektin aikataulua ja budjettia voidaan hallita kontrolloidusti ja ennustaa uskottavasti, suositellaan formaalin muutoshallintaprosessin käyttöönottoa”, arviossa suositellaan.
Ulkopuoliset arvioijat kehottavat järjestelmän kehittäjiä siirtymään normaaliin kontrolloituun projektityöskentelyyn nykyisen kaaoksen sijaan.
Hyrrän kehittämistyötä tekevät Mavin omat työntekijät ja maa- ja metsätalousministeriön virastoille it-palveluja tuottavan Mitpan työntekijät.
Nämä ovat molemmat valtion yksiköitä.
Lisäksi mukana on it-alan yrityksistä palkattuja työntekijöitä. Vastuu projektista on Mavilla.
Kun Hyrrän aikataulut ovat hankkeen aikana pettäneet, ajan puutteessa on karsittu muun muassa testauksia ja jätetty dokumentointi tekemättä. Tämä voi olla kohtalokasta siinä tapauksessa, että työtä tekevät henkilöt vaihtuvat.
”Projektin hallinta on nyt menetetty ja virheiden määrä on kasvanut niin suureksi, että se haittaa merkittävästi uuden toiminnallisuuden kehitystä. Projekti on jo siinä tilassa, että jäljellä olevaa työmäärää ei tiedetä ja aikataulut eivät enää perustu kehittäjien työmääräarvioihin, joita ei enää tehdä eikä pyydetä, vaan projektijohdon arvauksiin.”
Mavin ylijohtaja Leena Tenhola ei eilen kommentoinut Hyrrän ongelmia MT:lle. Hän ilmoitti tekstiviestillä olevansa lomalla ja pyysi ottamaan yhteyttä alaisiinsa.
Yksikönjohtaja Esko Leinosen mukaan tietojärjestelmien rakentaminen oli huomattavasti aluksi arvioitua työläämpää. Kentän paine saada uusi sähköinen tukijärjestelmä toimimaan oli kova. ”Työt tehtiin kiireellä puristuksessa, ja lopulta laatu ei ollut tarpeeksi hyvä.”
Loppujen lopuksi kyse oli Leinosen mukaan resurssien puutteesta, väkeä ei pystytty irrottamaan työhön riittävästi eikä työn määrää arvioitu oikein.
”Sähköiseen järjestelmään siirtyminen oli oikea päätös. Se tuo lopulta merkittävät säästöt, mutta teko on kallista.”
Hyrrää on työstetty vuodesta 2010 alkaen ja siihen on kulunut miljoonia euroja.
Ylimääräisiä kustannuksia on tullut järjestelmään päässeistä virheistä ja niiden korjauksesta.
Leinosen mukaan Mavissa ei vallitse raportin kuvaama kaaos, vaan virastossa edetään hallitusti.
”Virheitä on toki tullut ja aikataulu on pettänyt”, hän myöntää.
MTK:n tutkimuspäällikön Juha Lappalaisen mukaan Mavin tietojärjestelmähankkeissa on liikaa eri organisaatioiden välisiä rajapintoja, mikä hidastuttaa toimintaa.
”Ei tässä Mavin toimintaan voi tyytyväinen olla. Se vaikuttaa jo maatilojenkin toimeentuloon.”
Hanna Lensu
Jouko Kyytsönen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

