Valio pärjännyt erikoistumalla
KOMMENTTI
Arla Ingmanin ja Kilpailuviraston kanssa kahnaava Valio on pärjännyt maitomarkkinoilla paremmin kuin julkisuudesta on saattanut havaita. Osuuskunta teki edellisvuonna historiansa parhaan tuloksen.
Valion menestys nojaa onnistuneeseen strategiaan. Perusmaitojen sijasta osuuskunta on keskittynyt hyvin kannattaviin erikoistuotteisiin ja vahvaan tuotekehitykseen. Perusmaidoista kertyi viime vuonna kahdeksan prosenttia liikevaihdosta. Myös vahva kotimarkkina auttaa.
Valio on onnistunut myös viennissä Ruotsiin ja etenkin Venäjälle.
Osuuskuntaa voi pitää oman tiensä kulkijana maitomarkkinoilla. Se on pysytellyt sivussa fuusioista ja yrityskaupoista, kun muut alalla ovat lähes kilvan hakeneet kumppaneita.
Ja oman tien kulkeminen saattaa jatkua, ainakin, jos tulosta tulee entiseen malliin. Fuusiohaluja vaimentaa se, että Valio on pystynyt maksamaan EU:n parhaimpiin lukeutuvaa hintaa tuottajilleen.
Omistajat tuskin innostuvat fuusiosta, jos se tarkoittaa alennusta tuottajahintaan.
Valiota ei voi myydä, mutta se voidaan fuusioida toiseen osuuskuntaan. Niin toimittiin naapurimaissa, kun ruotsalainen Arla ja tanskalainen MD Foods löivät taannoin hynttyyt yhteen Arla Foodsiksi.
Valio ei sovi mukaan kolmanneksi pyöräksi, siitä pitävät kilpailuviranomaiset huolen. Valio-Arlasta tai Arla-Valiosta tulisi liian iso toimija Suomen markkinoilla sen jälkeen, kun Arla osti Ingmanin.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
