Kuljetustukien määräraha säilyy ennallaan
Pohjois- ja Itä-Suomen maakuntalehdissä on ollut huolestuneita kirjoituksia alueellisen kuljetustuen tukitason alentamisen vaikutuksista. Kirjoituksissa muistutetaan muun muassa, että tuki on kannustanut pääomien hakeutumista syrjäisille alueille ja tasoittanut pitkistä etäisyyksistä aiheutuvaa kilpailuhaittaa, vaikka se onkin varsin vaatimaton verrattuna esimerkiksi Ruotsin vastaavaan tukeen.
Kuljetustuen vuotuinen määräraha on ollut vuodesta 2008 viisi miljoonaa euroa ja se säilyy ennallaan vuosina 2012 ja 2013, joten määrärahan tasoon ei kajota.
Yritysten hakemien kuljetustukien vuotuinen määrä on kuitenkin noussut yli kuuteen miljoonaan euroon, jolloin olemassa oleva määräraha ei riitä kaikkien kuljetustukien maksamiseen nykyisillä tukitasoilla.
Lisäksi vuodesta 2009 alkaen osa tukipäätöksistä on määrärahasyistä jouduttu siirtämään maksettavaksi seuraavan vuoden määrärahasta. Näistä syistä valtioneuvosto päätti 15.12.2011 kuljetustuen tukitasojen alentamisesta 60 prosentilla vuoden 2012 alusta alkaen.
Vuoden 2011 jälkipuoliskon kuljetuksiin sovelletaan kuitenkin entisiä, korkeampia tukitasoja.
Tukitasojen alentamisen tarkoitus on varmistaa, että käytettävissä oleva määräraha riittää kaikkien tukikelpoisten tukien maksamiseen seuraavana kahtena vuotena. Jos tukitasoja ei alennettaisi, jouduttaisiin tehdyn arvion mukaan osa tukihakemuksista hylkäämään joko kokonaan tai osittain määrärahan loppumisen takia.
Tällainen menettely saattaisi tuen hakijat eriarvoiseen asemaan. On oikeudenmukaisempaa, että tukea voidaan maksaa kaikille tukiehdot täyttäville hakijoille uusilla alennetuilla tukitasoilla, verrattuna siihen vaihtoehtoon, että osa hakemuksista mahdollisesti jouduttaisiin kokonaan tai osittain hylkäämään.
Tämänhetkisessä valtiontalouden tilanteessa lisärahoituksen esittäminen kuljetustukeen ei ole mahdollista, etenkin kun elinkeinotukiin käytettäviä määrärahoja on kokonaisuutena tarvetta vähentää.
Hallitus seuraa kuljetustukijärjestelmän toimivuutta, kehittämistarpeita ja määrärahan käyttöä.
Kuljetustukea ei voida tarkastella pelkästään erillisenä tukiohjelmana, vaan se on osa yritysrahoitusta, jonka tulee edistää yritystoiminnan edellytyksiä koko maassa parhaalla mahdollisella tavalla.
Työ- ja elinkeinoministeriössä tehdään yritystukien toimivuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta selvitys, jonka perusteella päätetään tarvittavista tukijärjestelmää koskevista muutoksista.
Lauri Ihalainen
työministeri (sd.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
