”Kyläkauppoja ei pelasta alkoholi eivätkä lääkkeet”
Hausjärvellä Hikiän Tarmo-lähikaupassa ostoksia teki Matti Suikkari, kassalla Jonna Lintunen. kimmo haimi Kuva: Viestilehtien arkistoSuomen reilusta 300 kyläkaupasta Tarmo-lähikauppoja on 112.
Tarmo-kauppoja oli vuonna 2000 vielä lähes 500.
”Tässä näkyy vähittäiskauppa-alan kehitys vuosituhannen aikana, kaupan keskittyminen ja väestön liike kohti kasvukeskuksia. Se ei ole ihmeellistä, mutta hiukan surullista”, sanoo Tarmo lähikauppias -ketjun johtokunnan puheenjohtaja, Wihuri Oy Aarnion avainasiakaspäällikkö Jarkko Salama.
Yksi keskeinen syy kauppojen lukumäärän vähentymiseen vuoteen 2010 mennessä oli yhden kauppiassukupolven eläköityminen.
Toisaalta uusia kauppiaita tulee 10–20 vuodessa.
Kyläkaupoille olisi Salaman mukaan tilaa. Perinteisen kyläkaupan liikepaikoista ei tarvitse kilpailla. Kasvukeskuksissa kilpailu hyvistä kauppapaikoista on kova.
Salaman mukaan kyläkauppa ei ole aivan yhtä suhdanneherkkää kuin muu kauppa.
Sesonki on kesällä. Taantuma lisää kotimaan matkailua, mikä sataa kyläkauppojen laariin. Vain muutama kauppa sulkee ovensa talveksi.
”Ajat ovat kovat. Moni kauppa voi hyvin. Se riippuu yhteisöstä ja kylästä”, sanoo Salama.
Tarmo-myymälät ovat alle 400 neliömetrin kokoisia. 75 prosenttia niistä on perinteisiä haja-asutusalueiden kyläkauppoja.
Lähikauppiaat vaikuttavat siihen, että Suomi pysyy asuttuna.
Kauppiaat ovat panostaneet oheispalveluihin: postin ja rahapelien lisäksi Tarmo-ketjusta löytyy yrittäjiä, jotka myyvät kaupan ohessa bensaa, puutarhatavaraa tai pitävät rautakauppaa, kalasavustamoa, huoltoasemaa tai leirintäaluetta.
Muutamassa kaupassa on Alkon tilauspiste ja apteekin palvelupiste.
”Ne ovat enemmän palvelua kuin liiketoimintaa”, sanoo Salama.
Alkon monopolin murtaminen ja itsehoitolääkkeiden tuominen kauppoihin otettaisiin ilomielin vastaan. Tarmoista ei haluta viinakauppoja, mutta Alko liikuttaa ihmisiä.
”Lääkekauppa ei yksittäisenä lääkkeenä kyläkauppaa pelasta, ei myöskään alkoholimyynti”, Salama sanoo.
Salaman mukaan ketjun kehittäminen ei ole kiinni kauppojen määrästä.
”Yli sata kauppaa on iso määrä ketjun näkökulmasta.”
Tukkukaupan ensisijainen tavoite on pitää kyläkaupat hengissä tarjoamalla kilpailukykyinen valikoima: ison tukun palvelut pienelle kaupalle.
Kyläkaupan valikoimissa on 2 000–3 000 nimikettä. Kauppias päättää valikoiman itse.
”Olisi hölmöä, jos paikallisessa kaupassa ei olisi myös paikallisia tuotteita.”
PAULA LIESMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
