Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Kohtuutta ahneuden sijaan

    Kanada on monella tavalla mielenkiintoinen valtio. Se

    on pinta-alaltaan maailman toiseksi suurin valtio (noin kymmenen miljoonaa neliökilometriä) ja väkiluvultaan 36. suurin valtio (noin 33,5 miljoonaa).

    Kanada kuuluu Kansainyhteisöön ja on liittovaltio.

    Ainoa rajarajanaapuri on

    Yhdysvallat.

    Kanada on perustuslaillinen monarkia ja parlamentaarinen demokratia. Valtionpäämies on Yhdistyneen kuningaskunnan monarkki Elisabet II. Varsinaista valtiollista valtaa kuitenkin käyttävät pääministeri, hallitus ja parlamentti.

    Kanadalaiset ovat tehneet viime aikoina monia asioita

    oikein. Erityisen mielenkiintoista on se, että ensimmäistäkään Kanadan dollaria ei ole käytetty pankkien tukemiseen.

    Päinvastoin talouslehti Bloombergin taannoisen

    tilaston mukaan maailman

    20 parhaan pankin joukossa oli viisi kanadalaista pankkia. Se on hieno saavutus, sillä

    Kanada kuitenkin elää Yhdysvaltojen vieressä, ja taloudet ja markkinat ovat riippuvaisia toisistaan ja monella tavalla linkittyneet keskenään.

    Kävin Kanadassa ja siellä

    finanssivalvontavirastossa OSFI:ssa kolmisen vuotta

    sitten.

    Jo silloin huomio kiinnittyi todella siihen, ettei pankkitukea ole tarvittu pankeille

    antaa. Sama oli tilanne nyt syksyllä 2012 vieraillessani uudestaan OSFI:ssa ja paikallisissa tilintarkastustoimistossa asioista keskustelemassa.

    Mikä on syynä hyvään tilanteeseen?

    Ensimmäinen vastaus on, ettei kyse ole yhdestä asiasta vaan monista asioista. Lähtökohta on, että Kanadan pankkisektorin rakenne on erilainen. Kuusi suurta pankkia hallitsevat markkinoita. Markkinat ja niiden säätely on hyvin

    hallittavissa.

    Toiseksi kanadalaiset viranomaiset ja pankit eivät ole

    tyytyneet Basel-sääntelyn

    minimivaatimuksiin.

    Erityisesti kolmessa kohdassa pankeilta vaaditaan paljon.

    Korkealuokkaisimman pääoman eli Tier 1:n vähimmäisvaatimus on ollut seitsemän prosenttia eikä Basel-sääntöjen minimi neljä prosenttia.

    Tämä merkitsee sitä, että pankeissa on oltava huomattavan paljon enemmän niin sanottua ydinpääomaa (core capital) eli lähinnä osakepääomaa ja jakamattomia voittovaroja suhteessa omaisuuteen.

    Tästä ydinpääomasta 75 prosenttia tulee olla tavallisia osakkeita, jotka nauttivat

    etuoikeuksia muun ohessa osingoissa ja mahdollisessa konkurssissa verrattuna

    tavallisiin osakkeisiin. Lisäksi

    pankkien kokonaisvelkaantuminen mitattuna velan

    suhteella pääomaan on pidetty aisoissa (20:1).

    Aloittaville pankeille kokonaisvelkaantumisvaatimus on ollut tiukempi.

    Kanadalaiset korostavat myös järjestelmänsä toimivuutta.

    Keskuspankin pääjohtaja

    on korostanut, että sääntelykokonaisuus toimii yksinkertaisesti ja saumattomasti. Keskuspankki vastaa koko

    järjestelmän vakaudesta.

    Finanssivalvontavirasto (Office

    of the Superintendent of

    Financila Institutions eli OSFI) vastaa yksittäisten rahalaitosten vakaudesta.

    Valtiovarainministeriön roolina on säädellä omistajuusasioista sekä rahoitustuotteiden suunnittelusta.

    Kanadassa on jo vuodesta 2001 toiminut erityinen

    finanssialan kuluttajavirasto (Financial Consumer Agency of Canada FCAC).

    Kuluttajansuojavirasto pitää huolta yksityishenkilöiden

    oikeuksista ja velvollisuuksista. Sen tehtävänä on muun

    muassa valvoa kuluttajansuojalainsäädännön noudattamista finanssialalla sekä tuottaa

    kuluttajille kaupallisesti

    riippumatonta ja helposti

    ymmärrettävää tietoa finanssipalveluista.

    Kanadassa finanssivalvontavirasto, keskuspankki, valtiovarainministeriö ja finanssialan kuluttajavirasto ovat toimineet hyvässä yhteistyössä.

    Oleellista juuri on, että

    nämä neljä keskeistä toimijaa

    okoontuvat säännöllisesti

    kahdessa komiteassa ja

    vaihtavat näin tietoja jatkuvasti ja ajantasaisesti. Yhteistyö

    toimii ja ongelmat voidaan

    käsitellä nopeasti.

    Valtiovarainministeriö ja Keskuspankki ovat toimineet myös ennakoivasti hyvässä

    yhteistyössä kulutusluottojen liiallista kasvua ja kiinteistökuplia ja osakekuplia estävästi. Ne ovat yhteen ääneen

    varoitelleet jo seuraavasta orastavasta kuplasta: kulutusluottojen voimakkaasta

    kasvusta.

    Finanssikriisin johdosta

    Kanadassa ollaan nyt myös

    uudistamassa luottoja koskevaa

    lainsäädäntöä. Tavoitteena on rajoittaa käytäntöjä, jotka eivät

    ole suotuisia kuluttajille ja

    edistävät vastuulliseen luotonantoa.

    Kaikesta edellä esitetystä

    huolimatta Kanadassa sääntelyn ja säännösten määrä on vähäisempää kuin Yhdysvalloissa ja osin Euroopassakin.

    Kysymys on paremmasta

    sääntelystä ja sääntelyn sekä valvonnan toiminnasta.

    Kaiken tärkein syy kanadalaisen finanssisektorin hyvään tilaan ei ole kuitenkaan sääntelyssä. Hyviäkin säännöksiä voidaan usein kiertää, siihen löytyy aina konsultteja neuvomaan.

    Keskeisin tekijä onkin

    hyvissä toimintaperiaatteissa, pankkitoiminnan arvoissa ja varovaisessa riskien otossa ja hyvässä riskien tunnistamisessa ja hallinnassa.

    Kanadalaisten pankkien ja alan toimijoiden on sanottu

    olevan hyvällä tavalla ”boaring” eli ikävystyttäviä. Pankit eivät ole hurahtaneet ylisuureen, lyhytnäköiseen ja yltiöpäiseen riskinottoon.

    Kysymys on toimintakulttuurista. Kanadalaiset ovat enemmän perinteisiä kuin yhdysvaltalaiset. Heitä ei innosta liikaa jet set -elämä, suuri velaksi rakennettu talo ja kolmea autoa pihalla. Vähän

    yleistäen voisi sanoa että he viljelevät kohtuutta, eivät

    ahneutta.

    Eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla olisi paljon opittavaa kanadalaisten tavasta toimia ja hoitaa talouttaan pankkejaan.

    OLAVI ALA-NISSILÄ

    Kirjoittaja on KHT-tilintarkastaja

    ja entinen Euroopan tilintarkastustuomioistuimen jäsen.

    Avaa artikkelin PDF